רובנו חיים בתוך ישובים עירוניים, מוקפים בבטון ובאספלט. במקביל אנחנו כמהים לנוכחות של טבע בחיים שלנו. אולי בגלל שמרחבים פתוחים מרחיבים גם את הנשימה והנפש, אולי זה האדרנלין שמתעורר לחיים כשאנחנו מטפסים על הר או חוצים ואדי, ואולי גם מפני שב-DNA שלנו יש עוד מרכיבים מהימים שבהם המין האנושי חי בקבוצות של לקטים-ציידים. בכל מקרה נסיעה ברכב שטח היא דרך מצוינת לממש את הרצון העז להתחבר לטבע. כדי להפיק מקסימום תועלת והנאה, חשוב להקדיש תשומת לב לבחירת הצמיגים לרכב השטח – והמידע בעמוד זה יעזור לכם לעשות זאת נכון.

איזה סוג של צמיגי שטח מתאים לאופן השימוש שלכם ברכב?

צמיגי פירלי לעתיד ירוק יותר

הבחירה הראשונה היא של סוג הצמיגים. ברוב המקרים רכב השטח משמש גם לנסיעות בכבישים, וזהו גם הפרמטר שלפיו נהוג לסווג צמיגי שטח. ישנן 4 קטגוריות ראשיות:

  1. צמיגי H/T, או בשמם המלא Highway Terrain – צמיגים שמיועדים לרכבים שיוצאים לשטח מעת לעת, אבל רוב הנסיעות בהם הם בכבישים.
  2. צמיגי A/T, או בשמם המלא All Terrain – צמיגים אלה נקראים לפעמים גם 50/50, והם מתאימים לנהגים שהיקף הנסיעות שלהם בשטח שווה פחות או יותר להיקף הנסיעות שלהם בכבישים.
  3. צמיגי M/T, או בשמם המלא Mud Terrain – צמיגי בוץ שלפעמים גם ממותגים כ"צמיגי שטח מלא", אבל בפועל הם הבחירה הנכונה כשהחלוקה היא בערך 70-30 (כלומר 70% נסיעות בשטח, 30% נסיעות בכבישים).
  4. צמיגים ייעודיים לרכבי שטח כשהמטרה היא מקסימום עבירות בכל תוואי שטח, גם על חשבון נוחות הנסיעה בכבישים (ולמעשה שימוש יומיומי בעיר הוא כמעט בלתי אפשרי איתם). למשל, צמיגי Bogger או צמיגי Swamper.

הביצועים של צמיגי H/T בכביש ובשטח

הקטגוריה הפופולרית ביותר של צמיגי שטח היא ה-H/T. הסיבה לכך היא שגם נהגים חובבי טיולים מבלים בסופו של דבר זמן רב יותר בנסיעות עירוניות סטנדרטיות. בהתאם הביצועים של צמיגים אלה בכביש מרשימים מאוד, גם מבחינת נוחות הנסיעה, גם מבחינת רמת הרעש שנוצרת תוך כדי נסיעה, גם בהיבט של האחיזה בכביש (רטוב או יבש) וגם צריכת הדלק בנסיעות עירוניות יחסית נמוכה.

מצד שני, כשיוצאים לשטח הביצועים סבירים אבל לא יותר מזה. בפרט קשה להשתמש בצמיגי H/T בתנאי דרדרת, כשיש בוץ או כשמנסים לעבור סלעים רטובים. גם הסיכון לפנצ'רים גבוה יחסית. לעומת זאת הם כן מפגינים ביצועים מוצלחים במהלך נסיעה בשטחים חוליים. צמיגים מסוג H/T הם בעלי חריצים דקים וסימטריים (אם כי רחבים יותר וגם עמוקים יותר בהשוואה לצמיגי הכביש).

האיזון המדויק של צמיגי A/T בכביש ובשטח

צמיגים בעלי כתפיים אגרסיביות ורווחים יחסית גדולים במשטח הסוליה (וגם פחות סימטריים). צמיגים אלה מספקים איזון מדויק בין שני סוגי השימושים: מצד אחד הביצועים בכביש קצת פחות טובים בהשוואה לאלה של צמיגי ה-H/T (אבל לא בהפרש גדול, אם כי האחיזה בכבישים רטובים עשויה להיות מאתגרת) – ומצד שני כשיוצאים לשטח אפשר ליהנות מאוד. צמיגי שטח A/T מצליחים לספק רמת עבירות גבוהה כמעט בכל תוואי שטח, פרט למקומות בוציים.

התועלת של צמיגי M/T בשטח והמחיר בכביש

בצמיגים מסוג M/T הרווחים בין הקוביות גדולים והמבנה אגרסיבי. בהתאם הם מאפשרים לרכבי השטח להגיע לביצועים מרשימים מאוד בשטח, ובפרט בתנאים בוציים (בזכות אותם מרווחים גדולים שמאפשרים לצמיג להיפטר מהבוץ). גם בתנאי דרדרת, סלעים רטובים וסלעים יבשים הצמיגים מתפקדים היטב, אבל במקומות חוליים האחיזה פחות טובה. העמידות לפנצ'רים של הסוג הזה של צמיגי שטח גבוהה מאוד.

את המחיר באופן טבעי משלמים בעלי צמיגי השטח האלה בכבישים: נוחות הנסיעה נמוכה, הרעש רב, האחיזה בכבישים ובפרט אלה הרטובים לא אופטימלית, מרחק הבלימה עלול להיות ארוך והשחיקה מהירה יחסית.

קנייה בחנות אמינה ומקצועית

באופן טבעי גם בתוך כל קטגוריה בפני עצמה ישנו מנעד רחב של אפשרויות. באופן עקרוני המשוואה היא כזו: ככל שהחריצים יותר רחבים ויותר עמוקים, כך הצמיג מתאים יותר לשטח, וככל שהשטח של הגומי שבא במגע עם הכביש יותר גדול, כך הצמיג מתאים לכבישים טוב יותר. 

בכל מקרה מומלץ להגיע לפנצ'ריה מקצועית, ותיקה ואמינה, שמחזיקה מגוון רחב מאוד של צמיגי שטח ויכולה לספק לכם גם ייעוץ בהתאמה מלאה לצרכים הספציפיים שלכם.

אולי יעניין אותך גם