צמיגים הם מרכיב חשוב במיוחד בכל רכב, ובאופן טבעי המידות שלהם הם הפרמטר הרלוונטי ביותר לבחירתם. לכל היצרניות הגדולות בתחום יש קטלוג גדוש במגוון רחב של דגמי צמיגים, ולכן גם טבלת צמיגים לפי מידה. זוהי דרך יעילה מאוד לבחור את הצמיגים המתאימים ביותר לרכב שלכם, ובכל מקרה כדאי להיעזר גם במידע שמפורט כאן בעמוד.

צמיגים לפי מידה

איך אפשר לדעת איזה צמיגים מתאימים לרכב שלכם?

השלב הראשון בדרך לצמיגים שמותאמים באופן מושלם לרכב שלכם הוא באופן טבעי לברר מהן המידות הנכונות. את המידע הזה אפשר למצוא בספר הרכב, ברישיון הרכב וגם באתר של משרד התחבורה שמפרסם מאגר מידע ובו כל כלי הרכב הרשומים בישראל. הקלדת מספר הרכב הספציפי שלכם מובילה לכל המידע הרלוונטי אודותיו, לרבות מידות הצמיגים הדרושות.

מהן המידות הרלוונטיות של כל צמיג?

טבלת צמיגים לפי מידה מפרטת 3 נתונים חשובים: הרוחב של הצמיג (נתון שיחידת המידה שלו הוא מילימטרים), היחס בין הרוחב לבין גובה הדופן של הצמיג (באחוזים, כך שלמעשה מתקבל גם הגובה עצמו) וקוטר החישוק (נתון שנמדד באינצ'ים). האופן שבו מופיעים הנתונים האלה ברישיון הרכב וגם במאגר המידע של משרד התחבורה הוא בפורמט הבא: 3 ספרות שמייצגות את רוחב הצמיג, לוכסן, 2 ספרות שמייצגות את היחס בין הרוחב לגובה, האות R (שמעידה על כך שמדובר בצמיג רדיאלי, כמו הרוב המכריע של הצמיגים במרבית כלי הרכב הקיימים) ועוד 2 ספרות שמציינות את קוטר החישוק.

לדוגמה, אם רשום 175/65R14 – אתם זקוקים לצמיג ברוחב 175 מ"מ, שהיחס בין הרוחב לבין הגובה הוא 65% (כלומר הגובה של הצמיג יהיה 65%*175 = 113.75 מ"מ) ושהקוטר של החישוק הוא 14 אינץ'. אם מופיע 245/45R19, אתם זקוקים לצמיג ברוחב 245 מ"מ, עם יחס רוחב-גובה 45% ועם חישוק 19 אינץ'.

בשלב הזה, כשאתם יודעים מהו הגודל הנכון, אפשר לעבור על טבלת צמיגים לפי מידה ולמצוא את אותם דגמים שמתאימים לנתונים הספציפיים של הרכב שלכם. שימו לב: חל איסור חמור להרכיב צמיג שלא מתאים בדיוק למידות המופיעות ברישיון הרכב.

קוד מהירות וקוד עומס

בנוסף למידות הרצויות של הצמיג, ישנם עוד שני נתונים חשובים: קוד עומס וקוד מהירות. קוד המהירות הוא אות אנגלית, והוא מציין את המהירות המרבית שניתן לפתח עם הצמיג. קוד העומס הוא מספר בין 50 לבין 130, והוא מסמל את המשקל המרבי שניתן להעמיס על רכב שמורכב בו אותו צמיג. ניתן להשתמש גם בצמיגים שיש להם קוד עומס או קוד מהירות מחמירים יותר מאלה המפורטים ברישיון הרכב.

על מה עוד חשוב להקפיד כשבוחרים צמיגים לפי מידה?

טבלת צמיגים לפי מידה היא כאמור כלי עזר יעיל מאוד לבחירת רכיב זה. המלצה נוספת היא להתייחס גם לגיל של הצמיג, גם כשמדובר על צמיג חדש לגמרי – וזאת משום שמרגע שצמיגים יוצאים מפס הייצור, הם מתחילים להתבלות (כמובן בקצב איטי מאוד עד שהם מורכבים על הסרן ברכב). החוק אסור על הרכבת צמיגים חדשים בני יותר מ-6 שנים וגם על הרכבת צמיגים משומשים בני יותר משנתיים. מועד הייצור של כל צמיג מוטבע עליו בצורת קוד בן 4 ספרות – שתיים שמייצגות את השבוע ושתיים את שנת הייצור.

אולי יעניין אותך גם:

4.9/5 - (32 votes)