מדריך איך לשמור על הצמיג?

טיפים לשמירה יומיומית על צמיגי הרכב

לכאורה אין כלל צורך לציין עד כמה חשובה תקינות הצמיגים ברכב: מכונית שהצמיגים בה אינם במצב אופטימלי עלולה לסבול מאחיזת כביש לקויה, ובמצבי חירום היעדר השליטה המקסימלית ברכב עלול לגבות מחיר יקר מאוד מיושביו. למעשה, גם במצבי שגרה ולא רק כשנדרשת תגובה חדה ומהירה צמיגים לקויים מסכנים מאוד את הנוסעים, שכן צמיג שנקרע תוך כדי נסיעה מפאת היותו שחוק עלול להוביל לתאונת דרכים קטלנית.

אם לא די בכך, הרי שצמיג במצב תקין לחלוטין מפחית את צריכת הדלק של המכונית, כך שעל פניו כולנו היינו אמורים להשקיע זמן ותשומת לב בשמירה יומיומית על צמיגי הרכב – אולם על פי סקרים ומחקרים שונים לא כך המצב, וחבל: בסופו של דבר ההשקעה הנדרשת היא נמוכה ואילו התמורה, כאמור, גבוהה מאוד.

נהיגה זהירה ומושכלת מאריכה את חיי הצמיגים

  • נסיעה במהירויות גבוהות מגבירה משמעותית את שחיקת הצמיגים – ובפרט בימים חמים.
  • בלימות חדות והאצות פתאומיות שוחקות אף הן את הצמיגים ומומלץ להימנע מהן במידת האפשר.
  • גם פניות חדות מקצרות את חיי הצמיג.
  • נסיעה על חצץ או משטחים בעייתיים אחרים אינה מומלצת – עשו זאת רק כשאין ברירה אחרת.
  • כדאי להאט לפני מפגש עם במפרים (פסי האטה).
  • רצוי להימנע מעלייה על מדרכות, פגיעה באבני שפה וכו' – כל מפגש שכזה עלול לפגוע בצמיג.
  • מומלץ בחום לא לנסות לנהוג בשטח עם צמיגי כביש.
  • נסו לאזן את העומס בין הגלגלים השונים כך שלא ייווצר מצב שבו צמיג ספציפי סובל מעומס יתר (ובוודאי שלא באופן קבוע).

לחץ אוויר בהתאם להנחיות היצרן

צמיגים שבהם לחץ האוויר הוא באופן קבוע זה שעליו ממליץ היצרן הם צמיגים שנשמרים במצב טוב יותר ולאורך זמן רב יותר – לחץ אוויר לא מספק גורם לצמיגים להישחק במהירות ובנוסף מגדיל את מרחק הבלימה ומקשה על ביצוע תמרונים חדים במצבי חירום.

המסקנה: הקפידו למלא אוויר, בלחץ שעליו ממליץ היצרן, לפחות פעם בשבוע (ואף יותר אם מדובר ברכב שעובר קילומטרים רבים מדי יום).

פעולת ניפוח הצמיגים חייבת להתבצע כשהם קרים, שכן כשהצמיג חם לא ניתן למדוד במדויק את לחץ האוויר בו. שימו לב להנחיות המלאות של היצרן ובפרט לאלה המתאימות לאופי השימוש שלכם ברכב (ישנם לחצי אוויר שונים בהתאם למספר הנוסעים שנמצאים בדרך כלל במכונית, האם מעמיסים עליה משקל רב באופן כללי וכו').

מניעת התייבשות

ריסוס יומיומי, או לכל הפחות שבועי, של צמיגי הרכב עם ספריי מיוחד ימנע התייבשות, ובפרט בתנאי האקלים הבעייתיים בישראל. כדאי לדעת שהתייבשות הצמיג גורמת לו להקשיח ועל כן גדל החשש להתפוצצות ובכל מקרה אחיזת הכביש הופכת רופפת יותר.

על מנת לוודא אילו חומרים מועילים לצמיגים הספציפיים של הרכב שלכם בדקו על מה ממליץ היצרן.

5/5 - (2 votes)