לא כל הנהגים מקדישים את מלוא תשומת הלב הנדרשת לצמיגים – וזאת למרות שמדובר במרכיב קריטי גם לנוחות הנסיעה וכמובן לרמת הבטיחות של השימוש ברכב. בפרט חשוב לדעת איך לשמור על הצמיגים כך שלא תצטרכו להחליף אותם לעתים קרובות מדי, מתי בכל זאת אין ברירה אלא לרכוש צמיגים חדשים ומהם הדגשים המרכזיים לקראת החלפת הצמיגים. בעמוד זה תמצאו את כל המידע החיוני הנ"ל, כך שתוכלו תמיד לצאת לדרך בראש שקט ובידיעה ודאית שמובטחת לכם נסיעה חלקה, שקטה, נעימה ומעל לכל בטוחה.

שמירה על הצמיגים

שמירה על צמיגים כך שתוחלת החיים שלהם תהיה מקסימלית מבוססת בעיקר על הקפדה שלחץ האוויר בהם יהיה זה עליו המליץ יצרן הרכב. כשלחץ האוויר בצמיגים הוא זה האופטימלי, לא רק שמובטחת לכם האפשרות להשתמש בצמיגים למשך שנים רבות, אלא שגם משתפרת אחיזת הכביש של הצמיג, פוחת הסיכון לאובדן שליטה במכונית וכמו כן צריכת הדלק נמוכה יותר (בהשוואה למצב שבו לחץ האוויר נמוך מזה המומלץ). כדי לוודא שלחץ האוויר בצמיגים הוא המומלץ עבורם יש לבדוק אותו לפחות פעם בשבוע (ואם הרכב סוחב משאות כבדים או נמצא בשימוש אינטנסיבי מבחינת הקילומטראז' אפילו פעמיים בשבוע), ועוד דגש חשוב הוא למדוד את לחץ האוויר בצמיגים כשהם קרים, כלומר בתחילת הנסיעה (כשהצמיג כבר חם, המדידה אינה מדויקת ועל כן לחץ האוויר עלול להיות לא זה האופטימלי).

שני מרכיבים נוספים בשמירה על הצמיגים הם הימנעות מנסיעה במהירויות גבוהות יתר על המידה (ככל שהמהירות גבוהה יותר, כך מואץ קצב השחיקה של הצמיג) וזהירות כשעולים על מדרכות או כשנוסעים בקרבת מדרכות.

איך יודעים שהגיע הזמן להחליף צמיג?

צמיג שחוק או יבש לא מספק אחיזת כביש אופטימלית ולכן הגיע הזמן להחליף אותו. האינדיקציה הטובה ביותר לשחיקה היא עומק החריצים – אם הוא פחות מ-2.5 מ"מ, מומלץ בחום להגיע ללא שום דיחוי לפנצ'ריה אמינה ומקצועית לצורך החלפת אותו צמיג. יובש קצת יותר קשה לזהות, אבל בכל זאת כדאי לבחון את דפנות הצמיג ולראות אם יש בהן סדקים, שעשויים להיווצר כתוצאה מהיובש. בכל מקרה שבו לא בטוחים, ההמלצה היא גם כן להגיע לפנצ'ריה שמתאפיינת ביושרה ולהתייעץ עם אנשי מקצוע מנוסים. כמובן שגם במקרה של פנצ'ר יש להגיע לפנצ'ריה ולהחליף את הצמיג או לתקן אותו, וגם אחרי שעוברים 60,000-70,000 ק"מ עם הצמיג ככל הנראה הגיע הזמן להחליפו.

הדגשים העיקריים לקראת החלפת צמיג

כשהגיע הזמן להחליף את אחד הצמיגים, ישנם מספר דגשים חשובים שחובה להקפיד עליהם כדי שההחלפה אכן תניב את התועלת המצופה ותבטיח מקסימום בטיחות וביצועים מרשימים. בפרט יש לשים לב לגיל הצמיג החדש, לוודא שהוא מתאים לרשום ברישיון הרכב מבחינת המידות, לדרוש אחריות וכן לבחון את האופציה להחליף יותר מצמיג אחד.

גיל הצמיג החדש

על כל צמיג מוטבע תאריך הייצור שלו. "יום ההולדת" מופיע בצורה של קוד בן 4 ספרות, ששתי הראשונות בו הן מספר השבוע ושתי האחרונות השנה. כך למשל הקוד 3117 מעיד כי הצמיג יצא מפס הייצור בשבוע ה-31 של שנת 2017, כלומר יולי 2017. הסיבה לכך שחשוב לבדוק את גיל הצמיג היא שמרגע שצמיג יוצא מפס הייצור הוא מתחיל להישחק, גם אם טרם הורכב במכונית. בהתאם צמיג כבר חלפה למעלה משנה מאז שיוצר אינו מומלץ, כשכדאי לזכור גם שאין לנו דרך לדעת באילו תנאים אוחסן הצמיג לפני שהגיע לפנצ'ריה ועל כן הכלל הוא צמיג צעיר יותר הוא צמיג מומלץ יותר.

התאמה למידות שרשומות ברישיון הרכב

החוק, וגם הצורך במקסימום בטיחות, מחייבים בחירת צמיגים שמידותיהם תואמות בדיוק את הרשום ברישיון הרכב – ואסור להתפשר על כך בשום פנים ואופן. למעשה רכב עם צמיג שאינו במידות הרשומות ברישיון שלו לא יעבור טסט.

אחריות

דגש חשוב נוסף הוא לא להתפשר על אחריות. בפרט כך הדבר אם החלטתם להעדיף צמיג משומש (ההמלצה היא להעדיף צמיג חדש, שאמנם יהיה יקר יותר אבל מצד שני ישרת אתכם זמן רב יותר, כך שבמבחן העלות מול התועלת הוא זה שמספק קנייה משתלמת יותר).

האם להחליף צמיג אחד, שניים או ארבעה?

סוגיה נוספת היא ההתלבטות אם להחליף רק צמיג אחד, את שני הצמיגים שעל אותו סרן או כבר את כל 4 הצמיגים. אין תשובה חד-משמעית להתלבטות זו, וההמלצה היא להגיע לפנצ'ריה שאתם סומכים עליה. אם החלפתם רק חלק מהצמיגים, את אלה החדשים הרכיבו על הסרן האחורי.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
הכירו את הטכנולוגייה הייחודית של צמיגי פלקן
איך לבחור צמיגים חדשים לרכב
נהיגה ברכב שאינם מורגלים בו

Rate this post