אחד המרכיבים החשובים באופניים הוא הצמיג. הצמיגים הם אלה שבאים במגע עם הכבישים והדרכים שבהם אנחנו רוכבים, ובאופן טבעי אחיזת כביש מיטבית מבטיחה מקסימום בטיחות כך שכדאי להקדיש לבחירת הצמיגים לאופניים את תשומת הלב הראויה. בעמוד זה תמצאו מידע שיסייע לכם לבחור נכון וליהנות מרכיבה חלקה ונינוחה ומראש שקט בזכות הידיעה שהצמיגים שהורכבו על האופניים שלכם הם אלה שהכי מתאימים להם.

3540832-1248

הפרמטרים לפיהם כדאי לבחור צמיגים לאופניים

ישנם 4 פרמטרים עיקריים בבחירת צמיגים לאופניים: רוחב הצמיג, קוטר הצמיג, הסוליה שלו והמבנה. לאופני שטח מומלץ להרכיב צמיגים רחבים יחסית, וגם ברכיבה על הכבישים צמיגים רחבים מקנים יציבות מוגברת. מצד שני צמיג צר מייצר פחות התנגדות כך שנדרשת פחות אנרגיה כדי לרכב באותה מהירות בהשוואה לאופנים עם צמיגים רחבים. במרבית המקרים רוחב הצמיג יהיה בין 1.5 אינץ' לבין 2.5 אינץ'. הקוטר של הצמיגים נע על הסקאלה של בין 20 לאינץ' ל-29 אינץ' ומשפיע בין השאר גם על צורת הישיבה והרכיבה, ועל כן ההמלצה החשובה ביותר היא פשוט לנסות ולרכב על אופניים עם צמיגים בגדלים שונים כדי להבין מה הכי מתאים לכם.

לגבי הסוליה, ישנם שני מבנים נפוצים: קוביות עמוקות וקוביות שטוחות. אלה העמוקות שהן גם מרווחות מייצרות מגע משמעותי יותר עם קרקע קשה, ואילו קוביות שטוחות שהן גם צפופות מספקות מהירות רבה יותר – הרגלי הרכיבה והמיומנות שלכם הם אלה שיובילו לבחירה המתאימה לכם ביותר.

לגבי מבנה הצמיגים לאופניים ישנן 3 אפשרויות עיקריות:

  1. סוג אחד נקרא Clincer, והוא מתאפיין בכך שיש לו פנימית וכן רצועות שנקראות BEAD אשר אוחזות בחישוק.
  2. הסוג השני של הצמיגים המיועדים לאופניים נקרא Tubular ובהם הפנימית מהווה חלק בלתי נפרד מהצמיג. סוג זה מתאים בעיקר לאופני ספורט.
  3. הסוג השלישי הוא Tubeless – כלומר ללא פנימית ועם חישוק מיוחד שאטום לדליפה של אוויר. צמיגים אלה עמידים לפנצ'רים אבל מצד שני הם כבדים יחסית וגם נוקשים יותר מה-Clincer.

עוד פרמטר שכדאי להכיר בהקשר של אופניים לכבישים הוא TPI – צפיפות האריג שממנו עשוי השלד של כל צמיג. TPI גבוה פירושו רכיבה נוחה ומינימום התנגדות לגלגול אבל מצד שני פגיעות רבה יחסית.

מתי כדאי להחליף צמיגים באופניים?

מומלץ להתבונן בקפידה בצמיגי האופניים בתדירות של לפחות פעם בשבוע. סימני שחיקה, פגמים ועיוותים הם אינדיקציה מובהקת לכך שהגיע הזמן להחליף את הצמיג.

טיפים לקניית צמיגי אופניים

רוב הרוכבים על האופניים עושים זאת כי מדובר בכלי רכב כיפי ויעיל, והידע המקצועי שלהם בתחום מוגבל. מאחר שחשוב מאוד להצטייד בצמיגים איכותיים, לפניכם מספר טיפים שכדאי לאמץ:

ראשית, מומלץ להעדיף את הצמיגים בעלי החתך העגול והמעבר האחיד בין חלקו המרכזי של הצמיג לבין הדפנות שלו, וזאת משום שצמיגים אלה מאפשרים שליטה טובה יותר באופניים במהלך פניות וסיבובים. שנית, כדאי להעדיף צמיגים חזקים ועמידים להפליא גם אם הם מעט כבדים ואיטיים יותר. אחיזת כביש מוצלחת במיוחד נשענת כאמור על צמיגים רחבים – ואלא אם כן אתם זקוקים מסיבה כלשהי לביצועים ספורטיביים במיוחד, מומלץ לחפש צמיגים לאופניים רחבים יחסית. בנוסף מומלץ להעדיף צמיגים של יצרנים מוכרים ואיכותיים ולא של חברות אלמוניות.

3.6/5 - (11 votes)