צמיגים פגי תוקף ברכב

כולנו רגילים לבדוק את תאריך התפוגה של גבינות ויוגורטים, למשל, וכן של מוצרי מזון נוספים שעלולים להתקלקל לאחר שחולף פרק זמן מסוים ממועד הייצור שלהם. את הכלל הבסיסי הזה של צרכנות נכונה חשוב מאוד להעתיק מהסופרמרקטים לעולם הצמיגים – ובעמוד זה תמצאו מידע רלוונטי בנושא. בפרט תוכלו לדעת מדוע חשוב כל כך להימנע מהתקנת צמיגים פגי תוקף ברכב, מה קובע החוק ואיך בכלל יודעים מתי יוצר הצמיג.

מה קובע החוק?

על-פי החוק הישראלי, וגם על-פי הידע הקיים בכל רחבי העולם כיום, חל איסור להרכיב ברכב צמיגים חדשים בני יותר מ-6 שנים. הסיבה לכך היא שצמיגים מתחילים להתבלות מיד לאחר שהם יוצאים מפס הייצור, גם כשהם לא משתפשפים באספלט אלא "רק" שוכבים במחסן. חשוב להדגיש שאין איסור על נסיעה ברכב עם צמיגים בני למשל 7 שנים – כל עוד הצמיג הורכב על הסרן הקדמי או האחורי בטרם מלאו לו 6 (מידע לגבי חישוב גיל הצמיג – בהמשך הכתבה).

לגבי צמיגים משומשים, ישנה דרישה מחמירה יותר: רק אם הצמיג בן שנתיים או פחות ניתן להרכיב אותו במכונית. דרישות חשובות נוספות שמציב החוק, למען בטיחות הנהגים והנוסעים: הצמיגים חייבים להתאים לרישום ברישיון הרכב, כלומר לדרישות היצרנית, שני הצמיגים הקדמיים חייבים להיות זהים וכך גם שני האחוריים. לאחר הרכבת צמיגים חדשים יש לבצע איזון גלגלים.

איך אפשר לדעת מהו תאריך הייצור של הצמיג?

על-מנת להימנע ממצב שבו מורכבים צמיגים פגי תוקף ברכב, מומלץ להגיע לפנצ'ריה אמינה שמקפידה על כל הכללים ובפרט מתקינה צמיגים חדשים. בכל מקרה תוכלו לבדוק בעצמכם מהו תאריך הייצור של כל צמיג – משום שהוא מוטבע על גבי הצמיג.

התאריך מופיע בתור קוד של 4 ספרות. 2 הספרות האחרונות הן שנת הייצור, ו-2 הראשונות הן מספר השבוע באותה שנה. כך למשל קוד 1321 פירושו צמיג שיוצר בשבוע ה-13 בשנת 2021, כלומר בסוף מרץ 2021. קוד 3020 פירושו צמיג שיוצר בשבוע ה-30 בשנת 2020, כלומר בתחילת יוני 2020.

למה חשוב להימנע מהתקנת צמיגים פגי תוקף ברכב?

הצמיגים הם הקשר הישיר היחיד של הרכב עם הכביש, ולכן יש להם השפעה עצומה על אחיזת הכביש של הרכב. צמיגים ישנים מדי לא מספקים את האחיזה הנחוצה, ולכן ישנה סכנה מוחשית לאובדן שליטה ולתאונה – כך שחשוב להשתמש בצמיגים חדשים ככל האפשר ובוודאי לא כאלה שפג תוקפם.

דגש נוסף, מעבר להימנעות מהתקנת צמיגים פגי תוקף ברכב, הוא המצב של כל צמיג. באופן עקרוני מומלץ בחום להחליף צמיגים אם חלפו 4 שנים מרגע שהורכבו ברכב, או אם הקילומטראז' המצטבר איתם הוא 60,000-70,000 ק"מ. כמו כן חשוב לבחון כל אחד מצמיגי הרכב פעם בשבועיים או אפילו פעם בשבוע – ואם מזהים סימנים לסדקים, קרעים, עיוותים בצורה או שחיקה משמעותית אחרת, להגיע מיד לפנצ'ריה לצורך בדיקה מקצועית של הצמיג.

על-מנת להאריך את תוחלת החיים של כל צמיג למקסימום האפשרי יש להקפיד על מילוי אוויר קבוע, כמובן בהתאם להנחיות של יצרנית הרכב. הימנעות מעלייה על מדרכות, פניות חדות ובלימות פתאומיות תורמת אף היא להארכת משך החיים של הצמיגים.

אולי יעניין אותך גם

3.7/5 - (4 votes)