צמיגי מישלין- MICHELIN דגם F0_0244_0000_Latitude_Cross

שימושיו של צמיג שנהרס

בתחילת 2007 אישרה הכנסת את החוק למחזור צמיגים משומשים, חוק שמטיל את האחריות על מניעת המפגע הסביבתי החמור שעלולים להוות צמיגים הרוסים על היצרנים והיבואנים. הכוונות היו טובות, והחוק כמובן מחויב המציאות – אולם בפועל השימוש מחדש בצמיגים הרוסים עדיין לוקה בחסר והנושא כולו עדיין מסכן את הסביבה ובעצם את עתידנו.

הנזקים הסביבתיים של צמיגים הרוסים

מדי שנה מורדים מהכבישים כ-3 מיליון צמיגים שכבר לא יכולים למלא את ייעודם המקורי. השלכתם לאתרי פסולת, כפי שהיה נהוג לעשות עד לפני שנים לא רבות, גורמת לנזקים סביבתיים חמורים: צמיג הרוס עלול להפריש חומרים שמזהמים את הקרקע וגם את מי התהום, בנוסף הוא רגיש לדליקות שיוצרות זיהום אוויר כבד ואם לא די בכך הרי שהערימות העצומות של צמיגים משומשים היוו בית חם למזיקים רבים ותפסו שטחים יקרים, שרק הלכו והתרחבו.

מה עושים מפעלי המחזור עם הצמיגים?

בעקבות החקיקה מ-2007 הוקמו שני מפעלים למחזור צמיגים, ועפ"י ההערכות הרוב המכריע של הצמיגים ההרוסים אכן מגיע אליהם.

במפעלים מופרד הגומי מכבלי המתכת ונגרס לחתיכות קטנטנות. אותם פתיתי גומי יכולים לשמש לשלל מטרות ובעיקר ריפוד גני משחקים (במקום החול הישן שסר חינו) וסלילת כבישים (כתוספת לזפת).

על פניו החוק למחזור צמיגים משומשים הפך לסיפור הצלחה, אולם בפועל המצב עדיין רחוק מלהיות מושלם: הבעיה היא שמדי שנה מגיעים למפעלי המחזור בין 40 ל-50 אלף טון צמיגים הרוסים, שכולם כאמור הופכים לפתיתי צמיגים, אולם הביקוש למוצר זה עדיין נמוך יחסית. בנוסף ישנו ייבוא של חומר גלם זה מסין, במחיר זול בהרבה, כך שבסופו של דבר עפ"י ההערכות רק כ-20% מהצמיגים הישראלים ההרוסים אכן מנוצלים – וכל השאר נותר במחסני מפעלי המחזור, שם בלית ברירה הוא נטמן בקרקע ועלול לזהם אותה.

פתרונות אפשריים

פתרון אפשרי אחד הוא הגברת הביקוש לפתיתי הצמיגים. אמאל אסעד, בעליו של אחד ממפעלי המחזור, כבר פתח מפעל נוסף שבו ייוצרו מוצרים שונים המבוססים על חומר גלם זה.

בנוסף נעשים מאמצים למצוא שימושים נוספים לגומי המופק מצמיגים שנהרסו, כשבין האופציות הנבחנות: שיפור בטון, מעקות בטיחות, קירות אקוסטיים, אבני שפה, משטחים מונעי החלקה ועוד.

דרך אחרת לשפר את ניצול הצמיגים ההרוסים היא להשתמש בהם כמקור לאנרגיה, וזאת ע"י שריפתם. טון צמיגים שקול ל-0.7 טון דלק כך שדרך זו עשויה להתגלות כמשתלמת מכל הבחינות.

בכל מקרה המגמה של ניצול הצמיגים שנהרסו מעודדת, אולם אין ספק שאין די בחוק למחזור צמיגים מ-2007 ונדרשות פעולות נוספות מצד הרשויות על מנת לצמצם עוד את הפגיעה בסביבה ולהבטיח את עתיד כדור הארץ ואת העתיד של כולנו כאן.

5/5 - (1 vote)