רובנו מקדישים לא מעט תשומת לב, זמן ואנרגיות למציאת המכונית המושלמת עבורנו – זו שתספק לנו חווית נסיעה מוצלחת במיוחד, ותסב לנו נחת רבה. על-מנת ליהנות מהרכב שלנו לאורך שנים רבות, וכדי להבטיח שהוא ישמור על הערך שלו, חשוב מאוד להקפיד על טיפולים תקופתיים. שגרת טיפולים נכונה כוללת גם את כל הטיפולים הנדרשים בתדירות המומלצת וגם את הפקדתם בידיים מקצועיות במיוחד.

מתי צריך לבצע טיפול עשרת אלפים?

לכאורה השאלה "מתי צריך לבצע טיפול עשרת אלפים" היא מהסוג של "כמה זמן נמשכה מלחמת ששת הימים", אבל בפועל התשובה מורכבת יותר. אם בעבר אכן היה צורך בטיפול מקיף ובדיקה קפדנית של כל מערכות הרכב אחרי כל 10,000 קילומטרים, הרי שהמכוניות החדישות בנויות כך שהתדירות הנדרשת נמוכה יותר. ישנם כלי רכב שהטיפול השוטף בהם מחייב בדיקה מדוקדקת אחרי 15,000 ק"מ, ישנם כאלה שהתדירות הנכונה עבורם היא אחת ל-20,000 ק"מ וישנם גם דגמים שאיתם צריך להגיע למוסך מוסמך רק אחרי 30,000 ק"מ.

בכל מקרה יש לברר מהן הנחיות היצרן בהתאם לסוג הרכב הספציפי, ועוד המלצה היא לא להשתהות עם הטיפול התקופתי. למעשה, כדאי אפילו להקדים אותו מעט ואם למשל היצרן ממליץ על טיפול שכזה כל 20,000 ק"מ להגיע למוסך כבר אחרי 18,000-19,000 ק"מ, ליתר ביטחון, כדי שתוכלו תמיד לנסוע בראש שקט ובידיעה שהמכונית שלכם במצב מעולה.

מה כולל טיפול קטן או בינוני?

בחלק מהמקרים מוגדרים סוגים שונים של טיפולים תקופתיים, כך שבין טיפול תקופתי שנחשב "גדול", ושתדירותו היא כאמור אחת לכמה עשרות אלפי קילומטרים, לטיפול ה"גדול" הבא, מתבצעים גם טיפולים בקנה מידה מצומצם יותר. "טיפול קטן" כולל את החלפת שמן המנוע וכן החלפתם של מסננים שונים. "טיפול בינוני" כולל את הפעולות הנ"ל ובנוסף, במידת הצורך, החלפת מצתים, נוזלי בלמים ונוזלי קירור.

מה כולל הטיפול התקופתי השגרתי?

טיפול תקופתי שגרתי – בין אם הוא מתבצע אחרי 15,000 ק"מ ובין אם הוא מתבצע במרווחים גבוהים יותר – כולל במרבית המקרים החלפה של פילטרים שונים, החלפה של שמן המנוע, החלפה של מצתים אם יש בכך צורך, בדיקה של הפילטרים של מערכת הדלק והחלפתם במידת הצורך, בדיקה יסודית של הבלמים, של הרצועות, של המצבר, של הנורות, של מערכת הקירור ושל רצועות המנוע והטיימינג. כשמתגלה בבדיקה רכיב שכבר נשחק או שעלול שלא למלא את תפקידו, ימליץ הצוות המקצועי של המוסך על תיקון או החלפה בהתאם למצבו הספציפי.

שמן מנוע

לשמן המנוע תפקיד חיוני במיוחד: לסכך את החלקים השונים של החלק החשוב ביותר במכונית ולוודא שהם לא נשחקים מהר מדי. חשוב מאוד להקפיד על שימוש בשמן שמתאים להגדרות יצרנית הרכב וכמובן עומד בכל התקנים הרלוונטיים. שמן מנוע שאינו איכותי מספיק עלול שלא לשמור על המנוע ולהוביל לקיצור תוחלת החיים שלו. בהתאם מומלץ לעבור טיפולים תקופתיים אך ורק במוסכים מוסמכים שבאופן טבעי משתמשים במוצרים משובחים.

מסננים

הפילטרים שאותם יש להחליף במסגרת טיפול תקופתי לרכב הם מסנן השמן, מסנני אוויר, מסנן מזגן ומסנן דלק. מסנן השמן אחראי על ניקוי שמן המנוע וגם הוא חייב להיות מותאם למכונית, מסנני אוויר כשמם כן הם, מסננים את האוויר הנכנס למנוע כך שלא יכלול פיח ולכלוכים אחרים, מסנן המזגן מסנן את האוויר שעובר מהמזגן אל פנים הרכב ואילו מסנני הדלק מוודאים שהכמות של הדלק אשר נכנסת למערכת מדויקת.

מצתים

המצתים – או בשמם המוכר יותר, פלאגים – אחראים על הצתת הדלק כדי להתניע את המנוע. אי החלפתם בזמן עלולה להוביל להיתקעות של הרכב (שכפי שכולנו יודעים, מתרחשת תמיד בטיימינג הכי לא נכון שיש…)

נוזלי בלמים וקירור

נוזלי קירור נועדו להבטיח שהמנוע יפעל בטמפרטורה האידיאלית ובפרט שלא יתחמם יתר על המידה. כמו כן הם מונעים היווצרות חלודה במערכות השונות של הרכב. לנוזלי הבלמים תפקיד משמעותי בבלימת הרכב – כשהרגל לוחצת על דוושת הברקס מופעל לחץ על-ידי הרפידות על הצלחות בבלמים, וכדי שהטמפרטורה תהיה אופטימלית חשוב שנוזלי הבלמים יהיו איכותיים.

צמיגים

בנוסף לכל הנ"ל חשוב מאוד לוודא שהצמיגים תקינים. אמנם צמיגים איכותיים יכולים לעבור כמה עשרות אלפי קילומטרים, אבל חובה לוודא שהם אכן מספקים את אחיזת הכביש המיטבית. לשם כך מומלץ להגיע לפנצ'ריה מקצועית לפחות פעם בשנה, לקראת החורף, ורצוי אפילו פעמיים בשנה, כדי שאיש מקצוע יבחן את הצמיגים. אם במבט לא מקצועי ישנה בעיה כלשהי באחד הצמיגים (למשל אם בעקבות עלייה על מדרכה גבוהה הדופן התעוותה) או שהוא נראה שחוק, חשוב להגיע בהקדם האפשרי לפנצ'ריה. כמו כן יש לבצע איזון גלגלים אחרי כל 20,000 ק"מ.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
מאמרים בנושא בטיחות בנהיגה
פנצ'ריה בתל אביב
מותגי צמיגים נבחרים

Rate this post