תאונות דרכים הן גורם המוות הרביעי בהיקפו בישראל, ובסך הכל מספר ההרוגים בכבישים גדול ממספר קורבנות המלחמה והטרור. בנוסף, מדי יום נפצעים בתאונות דרכים למעלה מ-200 בני אדם – כך שגם אם לפעמים אנחנו מנסים להתעלם מהסכנות שטמונות בכלי הרכב השונים, חובה עלינו לעשות הכל כדי לצמצם למינימום את הסיכון.

צמיגי המכוניות הם דוגמה מצוינת למרכיב שעם מעט תשומת לב ניתן להבטיח את תקינותו ולמנוע תאונות רבות, כולל כאלה חמורות. בהקשר זה כדאי לציין 3 נתונים: מחקר שערך איגוד הבטיחות לכלי רכב באמריקה (גוף שנקרא NHTSA) מצא ש-5% מכלל התאונות נגרמות עקב צמיגים לקויים, ושנוסעי מכונית שהצמיגים בה מתאפיינים בלחץ אוויר בעייתי נמצאים בסיכון גבוה במיוחד להיות מעורבים בתאונת דרכים קטלנית – פי 3 (!) ביחס למכונית שבצמיגים שלה אין שום בעיה. נתון שלישי מגיע ממשטרת ישראל, ולפיו רבע מכלל תאונות הדרכים הקטלניות בארץ נובע מצמיגים שלא שמרו עליהם כראוי.

לחץ אוויר תקין

הכלל הראשון והבסיסי ביותר לשמירה על הצמיגים של כלי הרכב כדי שהם ישמרו עלינו בטוחים הוא להקפיד על לחץ אוויר תקין.

שימו לב: התבוננות בצמיגים לא מאפשרת לנו לדעת אם לחץ האוויר בהם הוא זה שעליו ממליץ היצרן, וגם התחושות שלנו תוך כדי נסיעה לא מבטיחות זיהוי של מצבים בהם חסר אוויר בצמיג אחד או יותר – רק הגעה לעמדת ניפוח צמיגים מבטיחה שכל הצמיגים יהיו מנופחים כראוי.

התדירות המומלצת היא לפחות פעם בשבוע, ומבחינת התזמון חשוב שהצמיגים יהיו קרים – אחרי נסיעה וכשהצמיגים כבר חמים, מד לחץ האוויר לא יכול למדוד במדויק את לחץ האוויר.

חשוב למלא אוויר בצמיגים בהתאם ללחץ המומלץ על-ידי היצרנים. שימו לב שבחלק מהמקרים ישנם הבדלים בין צמיגים קדמיים ואחוריים, ושגם לעומס שמוטל על הרכב ישנה השפעה על לחץ האוויר האופטימלי (כלומר, האם המכונית מובילה בדרך כלל אנשים רבים ו/או מטען, או שמא היא רוב הזמן ריקה פרט לנהג/ת).

לחץ אוויר נמוך מדי מגדיל את הסיכון לאובדן שליטה על הרכב, ובנוסף מוביל לצריכת דלק מופרזת (לא חבל על הכסף?) ולבלאי מואץ של הצמיגים (חבל על הכסף).

אל תנסו למלא אוויר בצמיג פגום

אם באחד מצמיגי המכונית חסרה כמות גדולה של אוויר, זו עשויה להיות אינדיקציה לכך שהוא נפגם מסיבה כזו או אחרת. ניסיון לנפח אותו מחדש עלול להוביל לפיצוץ של אותו צמיג – בין אם תוך כדי שאתם ממלאים בו אוויר ובין אם תוך כדי נסיעה, ובכל מקרה ההתנהגות האחראית והנכונה היא להחליף לצמיג הרזרבי ו/או להגיע מידית למוסך.

הצמיג שחוק? לא לחכות עם ההחלפה

צמיגים שחוקים לא מסוגלים לספק את אחיזת הכביש הנחוצה לנסיעה בטוחה. גם אם אתם מתכננים נסיעות קצרות במהירויות נמוכות – "רק ליד הבית" או "להקפיץ את הילד לחוג ומחר אני מחליף צמיגים" – אתם מסכנים את עצמכם ואת מי שאתכם ברכב.

על הצמיגים המודרניים ישנו סימון מיוחד שמאפשר לכם לזהות בקלות מתי הם כבר שחוקים יתר על המידה ועל כן כבר אינם יכולים למלא את תפקידם. אם אין סימון כזה, כל מה שצריך לעשות הוא לבדוק את עומק החריצים – אם הוא פחות מ-2-2.5 מ"מ, הצמיג שחוק, וצמיג שחוק דינו החלפה.

רצוי לבחון את מידת השחיקה של הצמיגים בתדירות של פעם בשבוע-שבועיים, ובמיוחד אם אתם יודעים שהצמיגים כבר עברו כברת דרך של ממש.

למה חשוב להיזהר מחאפרים?

כשאתם חולים, סביר להניח שאתם מחפשים את הרופא הטוב ביותר בתחומו כדי לקבל ממנו חוות דעת מדויקת ומקיפה על סמך ידע רחב וניסיון עשיר, ובמידת הצורך את הטיפול המיטבי. באופן דומה, כשישנה בעיה באחד הצמיגים, רצוי מאוד להיזהר מחאפרים גם אם זה "רק" צמיג וישנו רצון לחסוך כסף – רק במוסך אמין ורציני שברשותו ציוד מתקדם ועובדים בו בעלי מקצוע מנוסים יוכלו לאבחן במדויק את מצבו של כל צמיג, לקבוע באחריות מתי אפשר לתקן את הצמיג ומתי נדרשת החלפתו, וכמובן למכור לכם אך ורק צמיגים תקניים שישמרו על שלומכם בכל נסיעה.

אלו הם הכללים הבסיסיים לשמירה על צמיגים תקינים ועל בטיחות כל מי שנמצא במכונית שלכם – אל תתפשרו עליהם, המחיר של חוסר זהירות עלול להיות גבוה מאוד.

מידע נוסף שעשוי לעניין אתכם:
פנצ'רייה בתל אביב
שירות עד בית הלקוח