מכונית חדשה עולה עשרות אלפי שקלים ובלא מעט מקרים סכומים של 6 ספרות. לא רק רכב חדש: גם רכב משומש מחייב השקעה של סכום משמעותי. בכל מקרה צריך להוסיף ביטוח לא זול, למלא באופן שוטף דלק יקר, לשלם את האגרה השנתית ועוד – אפשר להבין שלא קל לעמוד בכל אותן הוצאות, ובכל זאת רצוי מאוד לא לחסוך בכל מה שקשור לבטיחות ובפרט לצמיגים.

מחקרים שונים וסקרים שנערכו גם בארץ וגם בעולם מגלים תופעה מדאיגה: מכוניות ברמת אבזור גבוהה שכוללת למשל כיסאות מתכווננים חשמלית שזוכרים בדיוק באיזו זווית אתם אוהבים לשבת, מסכי DVD לכל נוסע, מצלמת ספורט משוכללת, חימום לגלגל ההגה כדי שיהיה נעים בידיים ועוד ועוד גאדג'טים ומערכות מתקדמות – וצמיגים שחוקים.

חשוב לדעת שחלק בלתי מבוטל מתאונות הדרכים נגרם עקב צמיגים לא תקינים או כאלה שמלכתחילה היו לא איכותיים מספיק. דוגמה אחת היא מחקר מקיף שנערך ע"י איגוד הבטיחות לכלי רכב בארה"ב (ה-NHTSA), ושלפיו 5% מתאונות הדרכים נגרמו בגלל ליקוי שקשור לצמיגים, כולל לחץ אוויר נמוך מדי. למעשה, עפ"י אותו מחקר, שבחן תאונות דרכים רבות, מכונית שצמיגיה אינם מנופחים כהלכה ובהתאם להנחיות היצרן נמצאת בסיכון של פי 3 (!) להיות מעורבת בתאונה קטלנית, ובעצם נכון יותר לומר שלא המכונית נמצאת בסיכון אלא בני האדם שנמצאים בה.

5 דקות בשבוע – שיפור דרמטי של רמת הבטיחות

בהתאם ההנחיה הבסיסית לכל נהג מכונית היא לוודא שלחץ האוויר בצמיגי הרכב שלו אינו נמוך מדי.

התדירות המומלצת היא פעם בשבוע (לפחות – אם הקילומטראז' שלכם גבוה, פרגנו לעצמכם 5 דקות של מילוי אוויר פעמיים בשבוע, מה גם שמן הסתם ממילא אתם נכנסים לתחנות בדלק בתדירות גבוהה כדי לאפשר את הנסיעות הרבות).

שימו לב שבדרך כלל הנחיות היצרן מבחינות בין מצב שבו המכונית בדרך כלל עמוסה מאוד (נוסעים או מטען) לבין מצב שבו לרוב הנהג נמצא לבדו ברכב, ושישנו גם הבדל בין לחץ האוויר הדרוש בצמיגים הקדמיים לבין הלחץ בצמיגים האחוריים.

מילוי אוויר בצמיגים צריך להיעשות כשהם קרים, כלומר בתחילת נסיעה.

מתי בפעם האחרונה הצמיגים שלכם נבדקו באמת?

בנוסף, יש לבדוק את הצמיגים – בעל הרכב צריך לעשות זאת באופן שוטף ובנוסף רצוי מאוד לבצע בדיקה מקצועית ומקיפה של הצמיגים, במוסך שמתמחה בכך, לא רק במסגרת הטיפולים התקופתיים אלא בתדירות גבוהה יותר.

הבדיקה הלא מקצועית כוללת התבוננות בכל אחד מ-4 צמיגי הרכב כדי לוודא שאין חתכים, סדקים או עיוותים, ובפרט שעומק החריצים בסוליות הוא לפחות 2.5 מ"מ. בכל מקרה של ספק, אל תעצמו עיניים ואל תהמרו – בדיקת צמיגים במוסך מקצועי לא תגזול מכם יותר מדי זמן או כסף, ולעומת זאת תספק תמורה יקרת ערך: החלפת צמיגים שעלולים לסכן אתכם או לחילופין הבטחת המשך נהיגה עם הצמיגים הקיימים בראש שקט ומתוך ידיעה ודאית שהם תקינים.

בכל מקרה מומלץ לבצע בדיקת חורף שכוללת גם בחינה מעמיקה של הצמיגים – גם אם החורף בישראל אינו מאוד קשה, עדיין ישנם ימים שבהם תנאי הכביש מחייבים צמיגים שאין בהם דופי ושמבטיחים אחיזת כביש אופטימלית, ובנוסף זוהי פשוט הזדמנות טובה להגביר את תדירות הבדיקות של הצמיגים ע"י מומחים.

Rate this post