כמה זמן אפשר לנסוע עם גלגל רזרבי?

פנצ'ר בגלגל הוא תמיד אירוע מתסכל. איכשהו היציאה של כל האוויר מהצמיג עקב חתך או קרע מתרחשת תמיד בזמן הכי לא נכון ובמקום הכי לא נכון, כשאנחנו חייבים להגיע ליעד שלנו וכל עיכוב נראה לנו כמו נצח (ואולי בעצם כמעט כל הזמן אנחנו מרגישים דחיפות ושאסור לנו להתעכב). בכל מקרה, ברגע שאחד מצמיגי הרכב מתפנצ'ר אסור כמובן להמשיך לנסוע עם המכונית, גם לא מרחק קצר – יש למצוא את הנקודה הקרובה ביותר שבה אפשר לעצור בבטחה מבלי לסכן את עצמכם או את הנהגים אחרים בכביש, ולשלוף מהבגאז' את הגלגל הרזרבי. אחרי שמסיימים להחליף את הצמיג המפונצ'ר בזה שהמתין בבגאז' לשעת צורך, צצה השאלה המתבקשת: כמה זמן אפשר לנסוע עם צמיג חלופי?

תשובה אחת היא כמה שפחות. ההמלצה הטובה ביותר היא להגיע בהקדם, ואם אפשר אפילו מיד, לפנצ'ריה מקצועית ואמינה, לתקן את הצמיג המפונצ'ר ולהחזיר אותו למקומו, ואם הוא אינו בר תיקון יותר, לרכוש צמיג חדש כך שבכל מקרה תמשיכו לנסוע ברכב שמותקנים בו צמיגים שמלכתחילה יועדו לשימוש ממושך ולא כרזרבה למקרה חירום. מצד שני, הנסיבות לא תמיד מאפשרות לנו להגיע מיד אחרי החלפת הצמיג עם התקר לפנצ'ריה, ובמקרים אלה נדרשת תשובה מפורטת ומעמיקה יותר לשאלה כמה זמן אפשר לנסוע עם גלגל רזרבי, ובעצם לא כמה זמן אפשר אלא מהו המרחק שניתן לעבור עם צמיג ספייר.

איזה צמיג רזרבי יש לכם בתא המטען?

על-מנת לענות על השאלה מהו המרחק שניתן לעבור עם צמיג ספייר, רצוי קודם למצוא תשובה לשאלה איזה צמיג רזרבי יש לכם בתא המטען. זו גם הזדמנות טובה לוודא שאכן יש צמיג כזה בבגאז' וכן לוודא שהוא תקין, כך שאם נידרש להתקינו במכונית, הוא ימלא את ייעודו ויאפשר לנו להמשיך בנסיעה עד לפנצ'ריה ואפילו מעבר לכך.

חשוב להבין כי צמיגים רזרביים מיוצרים מלכתחילה ככאלה, ובהתאם ישנם הבדלים מהותיים ביניהם לבין הצמיגים ה"רגילים", אלה שניתן לנסוע איתם כמה עשרות אלפי קילומטרים בלי שום חשש. בדרך כלל צמיג ספייר יכלול רק שכבת פוליאסטר אחת בדפנות ושתי חגורות פלדה בלבד בעקב (האזור שמהדק את הצמיג אל החישוק) – כך שהיכולת שלו לעמוד בעומסים פחותה כמובן, והוא נשחק מהר הרבה יותר מכל צמיג אחר.

בפרט כך הדבר כשהצמיג הרזרבי קטן יחסית, מהסוג שמכונה גם Donut. צמיגים רזרביים אלה פופולריים מאוד בזכות העובדה שהם תופסים מעט מקום בתא המטען, והרי רובנו רוצים להשאיר מקסימום שטח פנוי לטובת אינספור פריטים אחרים שאנחנו לוקחים איתנו במכונית, ובמיוחד כשאנחנו יוצאים לטיולים. בנוסף צמיגים רזרביים אלה הינם קלי משקל, כך שהם פחות מכבידים על הרכב בשגרה. המשקל הנמוך הוא יתרון גם בזמן פנצ'ר: קל יותר לשלוף את הצמיג הרזרבי ממקומו ולהתקין אותו במקום הצמיג עם התקר – כל אחד וכל אחת יכולים לעשות זאת בלי לחשוש ועם מינימום מאמץ פיזי. למשקל הנמוך יש כמובן מחיר: עמידות נמוכה גם כן ואחיזת כביש סבירה אך לא מעבר לכך. בהתאם המהירות המקסימלית שניתן לפתח אחרי שמחליפים את הצמיג המפונצ'ר בזה קל המשקל היא 80 קמ"ש (והמהדרין אף יעזבו את דוושת הגז כשהרכב מגיע ל-65-70 קמ"ש), והמרחק המקסימלי שניתן לעבור הוא 75-80 קילומטר. בחלק מהדגמים המרחק המקסימלי הוא קצת יותר גדול, 100-110 קילומטר, אבל בכל מקרה מומלץ לא לעבור את מלוא המרחק הנ"ל אלא להגיע עוד קודם לכן לפנצ'ריה מקצועית ואמינה.

במקרים אחרים הצמיג הרזרבי הוא בעל אותם ממדים ומשקל כמו הצמיגים שמותקנים ברכב, וגם המבנה שלו זהה לשלהם. כשכך הדבר לכאורה ניתן להתקין אותו במקום צמיג מפונצ'ר ולנסוע איתו בלי כל הגבלה – אבל בכל זאת חשוב לזכור שני דברים: ראשית, ייתכן שהמאפיינים הספציפיים של הצמיג ספייר שונים מאלה של הצמיגים האחרים של המכונית, ובהיעדר אחידות אחיזת הכביש אינה מיטבית. במקרים אלה גם כן כדאי להגיע בהקדם לפנצ'ריה למרות שהצמיג הרזרבי לכשעצמו יכול להחזיק מעמד גם כמה עשרות אלפי קילומטרים. שנית, מרגע שהתקנתם את הצמיג הרזרבי ברכב, אתם נוסעים ללא גלגל ספייר – ובאופן טבעי לא כדאי לעשות זאת לאורך זמן, כך שגם אם אתם משוכנעים שהצמיג הרזרבי זהה לחלוטין בכל האספקטים לצמיגים האחרים ברכב, בכל זאת כדאי לפנות זמן ולהגיע לפנצ'ריה, כך שתוכלו להמשיך לנסוע בראש שקט וברכב שמבטיח מקסימום ביצועים ומקסימום בטיחות.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:

פנצ'ריה בתל אביב

שירות החלפת צמיגים עד הבית

3.5/5 - (6 votes)