בלי להמעיט מחשיבותן של מערכות בטיחות מודרניות לרכב, הצמיג הוא מרכיב ראשון במעלה המשפיע על בטיחות בדרכים. גם ברכב המתקדם ביותר, הצמיג הוא המקשר בין הרכב לבין הכביש והדרך. תקלה בצמיג, צמיג שלא מותקן נכון או בלאי מחייבים התייחסות. רוצים לנהוג בטוח? נספר לכם על כל מה שצריך לדעת על הקשר שבין תקינות הצמיגים ובטיחות בדרכים.

צמיגים וסרנים

ברכב ישנם שני סרנים, סרן קדמי וסרן אחורי. על כל סרן מורכבים שני צמיגים. בעת החלפה של צמיג, מכל סיבה שהיא, זכרו את הדבר הבא. אמנם מוטב שארבעת הצמיגים יהיו זהים אבל מה שממש חיוני להקפיד, לכל הפחות על כך שכל שני צמיגים (באותו הסרן) יהיו זהים. שני צמיגים זהים כלומר מאותו יצרן, מאותה סדרה, מאותו גודל.

צמיגים שתואמים את סוג הרכב ואופי הנהיגה

חשוב לבחור צמיגים בהתאם לסוג הרכב ואופי הנהיגה. למשל, יש צמיגים שמתאימים לרכבי שטח, יש צמיגים שמתאימים במיוחד לנסיעה מהירה, רכבי מנהלים וכו'. בכל החלפת צמיגים, חשוב להשתמש בצמיגים מסוג שמומלץ על ידי יצרן הרכב. בפרט יש לשים לב לנתוני הצמיג מבחינת עומס ומהירות.

על כל צמיג מוטבעים מספרים שמציינים לאיזו מהירות הוא מותאם ומהו העומס שאליו הוא מתאים לנסיעה. חשוב להקפיד על כך שברכב מותקן צמיג בעומס מתאים. ניתן לבחור צמיגים שיכולים לעמוד בעומס רב יותר מן המומלץ, אך בתנאי שכל הצמיגים שמותקנים יהיו זהים (או במינימום, שני הצמיגים האחוריים).

איך מזהים צמיג שחייבים להחליף ?

שחיקת צמיגים תלויה בסוג הצמיג, צורת הנהיגה, מרחק שעובר הרכב בכל שבוע או חודש. גם הטמפרטורה משפיעה וכן ההקפדה על שמירת לחץ תקין. חשוב מאוד לבדוק מזמן לזמן את הצמיג ולשים לב אם יש סימנים המעידים על שחיקה משמעותית. אם רואים שיש סדקים מרובים על הצמיג, אם רואים שהוא יבש, זאת אומרת שהגיע הזמן להחליף. בוודאי שאם הצמיג נקרע יש להחליפו בהקדם. אם צמיג מסוים עבר כמה וכמה תיקונים, מומלץ גם כן להחליפו. אם מזהים איזשהו עיוות בצמיג, אם הוא שחוק מעט אך בצורה לא אחידה, לא כדאי לקחת סיכונים. נסיעה עם צמיג שחוק או קרוע מסוכנת ביותר! אם יש ספק, התייעצו עם צמיגייה.

ממתי בודקים התיישנות של צמיגים ?

ניתן בהחלט לרכוש צמיג שתאריך ייצורו היה לפני שנה או שנתיים. זאת, בתנאי שרוכשים צמיג מגורם מוכר, שדואג לאחסן את הצמיגים בצורה טובה ומתאימה. ככלל, לא מומלץ לרכוש צמיגים שיוצרו לפני זמן רב, כגון מעל 3-4 שנים (ויש אומרים גם 4 או 5 שנים, אם מדובר באחד המותגים המובילים).

חשוב לציין שאת ההתיישנות של הצמיגים נהוג לבדוק מרגע ההתקנה ותחילת הנסיעה. מתאריך זה גם נכנס הביטוח לתוקף (הביטוח שניתן על ידי יצרני או משווקי הצמיגים). מקובל להחליף צמיג בכל כ-5 שנים, אלא אם כן נבדק בצורה מדוקדקת ונמצא תקין (על ידי בעל מקצוע). בכל מקרה, אין לנסוע ברכב שבו מותקנים צמיגים שיוצרו לפני למעלה מ-10 שנים. זאת, גם אם הצמיגים נמצאים בשימוש פחות מ-5 שנים. יש השפעות להתיישנות שאינם נראות בנקל ולא כדאי להסתכן.

נסיעה עם גלגל חליפי

כאשר מחליפים גלגל בשל תקר, אין לנסוע על גלגל חליפי מעבר למינימום הנדרש. יש להגיע במהירות האפשרית לפנצ'רייה ולהחליף את הגלגל. נסיעה על צמיג שאיננו זהה לאחרים לאורך זמן מסוכנת. מומלץ להקפיד על מהירות נסיעה נמוכה יחסית ולהימנע מפניות חדות, עצירות פתאום וכדומה.

חשיבות לחץ אוויר

שמירה על לחץ אוויר תקין בצמיגים הוא כלל מאוד יסודי בתחזוקת צמיגים. הקפדה על לחץ תקין, בהתאם ליצרן הרכב, מאפשרת אחיזת כביש מיטבית, מרחק עצירה קצר ואפילו חיסכון בצריכת הדלק. זכרו – צמיג שבו לחץ האוויר איננו כנדרש נשחק מהר יותר ואף עשוי להתפוצץ בתנאי נסיעה מסוימים וכאשר הצמיג מתחמם מאוד.

מתי יש לבדוק את לחץ האוויר – לכל הפחות בכל שבועיים. אם יש חיישני לחץ אוויר, זה עדיין לא מבטיח וודאות של מאה אחוז. מומלץ בכל שבועיים לגשת לתחנת הדלק ולמלא אוויר בגלגלים. רכבים כבדים, רכבים מסחריים אשר נוסעים כשהם עמוסים, מומלץ למלא לחץ אוויר מקסימלי, לפי הוראות יצרן הרכב. ולסיום, אם הרכב רועד, אם ההגה מושך יש לבצע איזון גלגלים ואם צריך – להחליף את הצמיגים.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *