בעתיד, וכנראה שאפילו הלא מאוד רחוק, סביר להניח שהמכונית תאבחן את עצמה ואת כל המערכות שלה בלי שנצטרך לטרוח – אבל עד שהמכוניות יהיו חכמות ואנחנו נזכה בעוד זמן פנוי האחריות מוטלת עלינו, ובמיוחד אנחנו חייבים לבדוק את הצמיגים של הרכב באופן קבוע.

כמעט מיותר להסביר מדוע ישנה חובת בדיקת צמיגים, ובכל זאת: הקשר היחיד בין הכביש לבין המכונית שלנו, על כל מאות הקילוגרמים שהיא שוקלת, הוא בסופו של דבר אותה פיסת גומי קטנה בכל אחד מ-4 הצמיגים שבאה במגע עם הכביש בכל רגע נתון – וכדי שאחיזת הכביש שלהן תהיה מיטבית, אי אפשר להתפשר על איכות הצמיגים.

מה כוללת בדיקת הצמיגים?

הבסיס של בדיקת הצמיגים הוא פשוט התבוננות בהם – אבל התבוננות יסודית בפני השטח של כל 4 הצמיגים, לכל היקפם ותוך תשומת לב מלאה לדפנות ולחריצים. בפרט חשוב לוודא שאין סדקים, קרעים, עיוותים, נפיחויות ועוד בעיה שעלולה לפגום בביצועי הצמיג היא יובש.

מרכיב חשוב אחר בבדיקתם של צמיגי המכונית שלנו הוא מדידת עומק החריצים: ככל שהחריצים הופכים שטוחים יותר כתוצאה מהשחיקה המתמשכת והבלתי נמנעת, כך אחיזת הכביש פחות טובה. אם עומק החריצים פחות מ-2.5 מ"מ הגיע הזמן להתחיל לחפש צמיגים חדשים, ואם הוא פחות מ-2 מ"מ כדאי להגיע מידית למוסך ולהחליף את הצמיג/ים.

החלק השלישי של הבדיקה הוא וידוא שיש מספיק אוויר בכל ארבעת הצמיגים. כשלחץ האוויר בצמיג נמוך מזה שעליו ממליץ היצרן של הרכב, אחיזת הכביש מתרופפת, ובנוסף צריכת הדלק הופכת גבוהה יותר שלא לצורך וגם הצמיג עצמו נשחק מהר יותר, כך שאי הקפדה על מילוי אוויר בצמיגים גורמת לנזק כלכלי בלתי מבוטל, בנוסף לירידה ברמת הבטיחות. עוד חשוב להדגיש בהקשר זה שבדיקת לחץ אוויר בצמיגים (וניפוח אלה שחסר בהם אוויר, כמובן) צריכים להתבצע כשהצמיג קר, כלומר בתחילת הנסיעה (כשהצמיג חם, מד לחץ אוויר לא בהכרח מראה את הנתון הנכון. ניתן לרכוש מד לחץ אוויר ביתי, בעלות לא גבוהה, וכך לבדוק את הצמיגים עוד לפני שבכלל התחלתם לנסוע ברכב). אגב, גם לחץ אוויר גבוה מדי עלול להזיק לצמיג ולאחיזת הכביש שלו – יש לנפח את הצמיגים בדיוק לפי הנחיות היצרן של הרכב, כפי שהן מופיעות בספר הרכב ולרוב גם על הדלת שליד מושב הנהג.

מהי התדירות המומלצת של בדיקת צמיגים?

את כל הפעולות הנ"ל מומלץ לבצע פעם בשבוע. רצוי לעשות זאת ביום קבוע, שכן בדרך זו הסיכוי לפספס את הבדיקה החיונית קטן יותר. אם הקילומטראז' היומי הממוצע שלכם גבוה, רצוי להגביר את תדירות בדיקות הצמיגים – רק כך תוכלו לנהוג תמיד בראש שקט ובידיעה שכל הצמיגים תקינים וממלאים את תפקידם באופן מושלם.

איך לשמור על הצמיגים כדי שהם ישמרו עלינו?

מעבר לבדיקת הצמיגים בתדירות הנכונה ישנן עוד פעולות שכדאי לבצע כדי לשמור על הצמיגים ולאפשר להם ליצור את המגע האופטימלי עם הכביש.

ראשית, רצוי להימנע מלעלות על מדרכות עם המכונית, שכן המפגש עם קצה המדרכה פוגע בצמיג ועלול אף לפגום בו בצורה רצינית. אם אין ברירה, יש לעלות באיטיות ובהדרגתיות ושום מקרה לא להשאיר את הרכב כך שרק חלק מהצמיג על המדרכה (והשאר תלוי באוויר או על הכביש). גם כשחונים לצד המדרכה חשוב לבצע את הפעולה בזהירות כך שאף אחד מהצמיגים לא יתחכך שלא לצורך במדרכה.

עוד פעולות ששוחקות את הצמיגים הן האצות חדות ובלימות פתאומיות. בהתאם מומלץ לנהוג באופן מתון ותוך תשומת לב מלאה לסביבה – כדי שלא יהיה כלל צורך בבלימות חדות מדי.

בנוסף, כדאי אחרי שעברתם עם הצמיגים 20,000-12,000 ק"מ (או פעם בשנה, למשל לקראת הטסט השנתי) לבצע פרוצדורה שנקראת הצלבת צמיגים: מאחר שהעומס המוטל על כל אחד מ-4 הצמיגים ברכב אינו שווה, רצוי להעביר את אלה האחוריים קדימה ואת אלה הקדמיים אל הסרן האחורי, וכך להבטיח פיזור שוויוני יותר של העומס. אחרי הצלבת צמיגים יש לבצע איזון גלגלים כדי להבטיח שלא ייווצרו בעיות בהיגוי ובשליטה על הרכב.

מה עוד חשוב לדעת על צמיגים?

גם אם בדיקת הצמיגים העלתה שהם במצב סביר, אם הם עברו יותר מ-60,000-70,000 ק"מ, או שלחילופין הם בני 4-5 ומעלה (מיום הייצור ולא מהיום שבו הורכבו אצלכם במכונית), מומלץ בחום להחליפם בצמיגים חדשים, כמובן איכותיים.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
השוואת מחירי צמיגים
החלפת גלגל – מדריך -שלב אחר שלב
מה תמצאו בפנצ'ריה בתל אביב

Rate this post