צמיגים לטרקטורונים
אמנם שמו של הטרקטורון מרמז על זיקה הדוקה לטרקטור הוותיק והחביב, ובמקור אכן גם הטרקטורונים שימשו לא מעט חקלאים, אולם כיום רובם מהווים רכבי פנאי המאפשרים לבעליהם לנוע בשטחים שונים כולל כאלה קשים למעבר וכך ליהנות ממפגש בלתי אמצעי עם הטבע.
באופן טבעי לצמיגי הטרקטורונים תפקיד מפתח ביכולתם של כלי רכב אלה לצלוח כל תוואי שטח שהוא ולספק ריגושים וחוויות מלהיבות במיוחד, ועל כן יש להקדיש תשומת לב רבה לבחירתם.
בנוסף יש לצמיגים חלק חשוב בהבטחת בטיחותם של הרוכבים על הטרקטורון (שכידוע עלול להיות גם מסוכן בשימוש בלתי זהיר), וגם זו כמובן סיבה טובה מאוד לבחור באופן מושכל את הצמיגים לטרקטורונים.
סוגי הצמיגים שניתן להרכיב על טרקטורונים
כיאה לרכב שמשמש אך ורק לתנועה בשטח (עפ"י החוק לטרקטורונים אסור לעלול כלל על כבישים אלא רק לחצותם, אלא אם כן מדובר בכביש פנימי של מושב או קיבוץ) הצמיגים המורכבים עליו הם צמיגי שטח. יחד עם זאת גם תחת ההגדרה "צמיגי שטח" ניתן למצוא מספר סוגי צמיגים, ואלה המתאימים לטרקטורון נחלקים ל-3 סוגים עיקריים:
* צמיגים ספורטיביים – צמיגים המבטיחים מקסימום ביצועים במסגרת רכיבה ספורטיבית על גבי הטרקטורון.
* צמיגי כפות – צמיגים אידיאליים לרכיבה בדיונות חול.
* צמיגי פנאי ועבודה – צמיגים לטרקטורונים המשמשים לעבודה או לרכיבה כיפית נינוחה יחסית.
הבחירה בין שלושת הסוגים היא על סמך השימוש העיקרי בטרקטורון, כשמטבע הדברים לנוכח מיעוט הדיונות בישראל (פרט לאזורים ספציפיים) בדרך כלל ייבחרו צמיגים מהקבוצה הראשונה או השלישית.
צמיגים לטרקטורונים קל או כבד?
על מנת להבטיח עבירות גבוהה מתאפיינים הצמיגים לטרקטורונים במשקל כבד למדי, כשביחד עם הג'אנטים הם מהווים קרוב ל-20% ולעתים אף יותר ממשקלו הכולל של כלי הרכב.
כדאי לזכור שאם הצמיגים כבדים יתר על המידה יכולותיו הספורטיביות של הטרקטורון נפגמות, שכן למשקל הרב השפעה הן על התאוצה, הן על יכולת התמרון בעת פניות (ובפרט אם הן חדות או מהירות) ועל ההיגוי באופן כללי.
מצד שני, צמיג כבד הוא עמיד יותר – ולמי שרוצה ליהנות מהכלי שלו לאורך שנים רבות ובתדירות גבוהה מבלי להידרש להחלפת צמיגים לעתים תכופתו מדי, זהו בהחלט יתרון משמעותי.
בכל מקרה ההחלטה אם לבחור בצמיג כבד במיוחד או יחסית קל (אם כי עדיין כבד, כמובן) היא בהתאם להעדפות של כל בעל טרקטורון.
מה זה פליי ואיך הוא משפיע על איכות הצמיג?
נתון נוסף שיש לבחון בעת רכישת צמיגים לטרקטורונים הוא הפליי – Ply.
הפליי מסמן את מידת החוזק של הדופן של הצמיג, והמידות המקובלות הן 2, 4, 6, 8 ו-10. באופן טבעי עדיף לבחור צמיגים בעלי פליי גבוה, כלומר בעלי דפנות חזקות יותר שיפחיתו את הסיכון לפנצ'רים, קרעים וכו', ובפרט אם השימוש בטרקטורון הינו מסיבי במיוחד ובתוואי שטח קשים מאוד.
מצד שני ככל שהפליי גבוה יותר סביר להניח שגם מחיר הצמיג יעלה, וגם זה כמובן שיקול שיש לקחת אותו בחשבון.
מידות הצמיג
על גבי צמיגי טרקטורונים רשומות מידותיהם. כך לדוגמה 20-11-9 פירושו צמיג בגובה 20 ס"מ ורוחב 11 ס"מ ואשר מתאים לג'אנט בקוטר 9 ס"מ. זוהי מידה מקובלת לצמיגים אחוריים וכך גם 20-10-9. מידות מקובלות לצמיגים קדמיים הן 21-10-7 ו-22-10-7. עבור טרקטורונים ספורטיביים כדאי להעדיף צמיגי 18-10-8 בסרן האחורי וצמיגי 20-10-6 או 20-10-7 על הסרן הקדמי. היצרנים המובילים בתחום הם דורו וקרלייל.