צמיגי ברידג'סטון- BRIDGESTONE
ברידג'סטון (Bridgestone) היא חברה יפנית, עובדה המבטיחה כי כל צמיג וצמיג המיוצר במפעלים השונים של החברה ברחבי העולם ייהנה מאיכות חסרת פשרות.
מי שבמכוניתו מורכבים צמיגי ברידג'סטון יודע בוודאות כי אפשר לנסוע עליהם בלב שקט, ובנוסף יכול להתהדר בכך שצמיגי ברידג'סטון הם גם הצמיגים המובילים במרוצי פורמולה 1.
ברידג'סטון (Bridgestone) הוא תאגיד יפני גדול שעיקר פעילותו הוא ייצור ומכירת צמיגים. המייסד שלו, שוג'ירו אישיבאשי, קבע כי מהות ברידג'סטון היא "לשרת את החברה עם איכות עילאית"', ומאז מקפיד התאגיד לעמוד בסטנדרט גבוה זה. בשנת 2014 הצהירה ברידג'סטון כי המטרה שלה היא להיות "Dan-Totsu", ביטוי יפני שפירושו "מובילה ללא עוררין ובהפרש ניכר" – ואכן מדובר בחברה עם הכנסות של עשרות מיליארדי דולרים בשנה, וצמיגים שנחשבים לחדשניים ומשובחים, ונמכרים בהצלחה בעשרות מדינות בכל רחבי העולם.
צור קשר
ברידגס'טון: עשרות שנים של חדשנות בלתי פוסקת ואיכות ללא פשרות
- בשנת 1930 החל שוג'ירו אישיבאשי לייצר צמיגים במסגרת החברה המשפחתית בה עבד (ואשר התמחתה בייצור נעליים יפניות מסורתיות).
- שנה לאחר מכן הוא הקים חברה משלו, ברידג'סטון כמובן, שהלכה וצמחה והתפתחה ללא הרף. ב-1953 היא כבר הפכה לחברה הגדולה ביותר ביפן בתחום ייצור הצמיגים,
- עשור לאחר מכן הייתה לחברה הראשונה במדינה שמייצרת צמיגים רדיאליים, בשנות השבעים התרחבה למדינות רבות ובהן ארה"ב וב-1988 היא רכשה את פיירסטון (Firestone) שהייתה אז חברת הצמיגים המובילה בארצות הברית.
- נכון להיום נמכרים צמיגי ברידגסטון בלמעלה מ-150 מדינות ברחבי העולם, ובשנת 2015 למשל עמדו הכנסותיו של התאגיד ממכירת צמיגים בלבד על למעלה מ-30 מיליארד דולר.
החזון של ברידג’סטון
מייסד צמיגי ברידג’סטון, שוג’ירו אישיבאשי, הוא זה שאחראי לחזון המתמשך של החברה: “לשרת את הציבור עם מוצרים באיכות מעולה”.
ברוח זו גם מעוצבת התרבות האורגנית של צמיגי ברידג’סטון ומתנהלים העובדים הרבים בכל רחבי העולם – מתוך שאיפה מתמדת לספק לכל לקוח ולקוח את המוצר והשירות הטובים ביותר האפשריים. בנוסף מבוסס החזון של החברה הענקית על 4 מושגים יפניים: Seijitsu-Kyocho, Shinshu-Dokuso, Genbutsu-Genba ו-Jukuryo-Danko.
המושג הראשון פירושו עבודת צוות ויושרה מלאה שבאה לידי ביטוי בהבאת מלוא הכישורים לידי ביטוי בכל פעולה ופעולה. המושג השני מעודד יצירתיות פורצת דרך שמאפשרת מילוי כל צורך חדש של כל לקוח, המונח השלישי הוא המהות של בקרת האיכות היפנית הקפדנית שמבוססת על בדיקה בשטח של כל פרט ופרט וחתירה למוצרים מושלמים, והמונח הרביעי מנחה את עובדי חברת הצמיגים לחקור היטב את כל האפשרויות העומדות בפניהם ולהוציא לפועל את התוכניות בדרך הנכונה ביותר הקיימת וללא עיכובים מיותרים.
ההשקעה העצומה של צמיגי ברידג'סטון במחקר ופיתוח
צמיגי ברידג'סטון (Bridgestone) משקיעה מדי שנה מאות מיליוני דולרים במחקר ופיתוח, ובשנת 2015 הגיעה השקעה זו לשיא של כ-940 מיליוני דולרים.
את תוצאות המחויבות המלאה של ברידג'סטון לחדשנות ניתן לראות למשל בצמיגי הטורנזה והאקופיה, אשר מורכבים בין השאר בטויוטה פריוס החדשה.
- האקופיה (Ecopia) היא סדרת צמיגים שמבטיחה צריכת דלק נמוכה משמעותית, וזאת בזכות הפחתת ההתנגדות לצמיג, ואילו הטורנזה (Turanza) הם צמיגים אשר מספקים נהיגה שקטה, רכה וחלקה במיוחד, בזכות סוליה המיוצרת מחומרים מתקדמים, חריצים רחבים (יעילים במיוחד בפינוי מים כך שאחיזת הכביש תהיה מעולה גם כשהוא רטוב) וצירי רוחב ואורך קשיחים במיוחד.
- גם צמיגים אחרים של ברידג'סטון מספקים אחיזת כביש אופטימלית ובהתאם חוויית נהיגה משובחת, כשבין השאר ניתן לציין את ה- D840, ה- B391, ה- S226 וה- D694.
עוד כדאי לדעת כי צמיגי ברידג'סטון משקיעה לא רק בפיתוח המוצרים הטובים ביותר שיש, אלא גם בתחומים המשיקים לצמיגים – וכך למשל ב-2016 הודיע התאגיד היפני כי פיתח שיטה לאבחון מדויק ומהיר של מחלה נפוצה הפוגעת בעצים המשמשים את תעשיית הגומי (מחלה שחשוב מאוד לאבחן במהירות, שכן אחרת יערות שלמים עלולים לקמול).
הצמיגים של ברידג'סטון ראשונים גם במרוצים
את צמיגי ברידג'סטון ניתן למצוא במגוון רחב במיוחד של כלי רכב: כל סוגי המכוניות הפרטיות כולל רכבי 4 על 4, משאיות, אוטובוסים, אופנועים, קטנועים – וגם במכוניות מרוץ.
החתירה המתמדת לאיכות עילאית והשאיפה להוביל הביאו את ברידג'סטון לדוכן המנצחים בכמה מהמרוצים המוכרים ביותר בעולם הספורט המוטורי. תחילה הפגינו הצמיגים של ברידג'סטון ביצועים משובחים במרוצי גרנד פרי יפניים, ב-1995 החלה החברה (תחת המותג פיירסטון) לקחת חלק באינדיאנפוליס 500 (מרוץ יוקרתי במיוחד בארה"ב) ובתחילת המאה ה-21 הייתה ברידג'סטון שותפה ל-5 זכיות של מיכאל שומאכר ופרארי בפורמולה 1. במשך מספר שנים אף הייתה החברה הספקית הבלעדית של צמיגים למרוץ זה – מהידע והניסיון שנצברו במסגרת המרוצים נהנה כל מי שמרכיב צמיג של ברידג'סטון ברכב שלו.
מידות הצמיגים של ברידג’סטון
על גבי כל צמיג של ברידג’סטון (כמו גם צמיגים של חברות אחרות) ניתן למצוא מידע מקיף לגבי המידות שלו וכן נתונים חשובים אחרים.
מידות הצמיג מופיעות בפורמט הבא:
225/75R17, כשכמובן המספרים עצמם משתנים מצמיג לצמיג. הנתון הראשון (במקרה זה 225) מייצג את רוחב סוליית הצמיג (במילימטרים). הנתון השני (במקרה זה 75) הוא חתך הצמיג באחוזים מתוך הרוחב (ובדוגמה הספציפית הזו החתך הוא 225*75%= 168.75 מ”מ), האות R מסמלת את היותו של הצמיג רדיאלי (מרבית הצמיגים בעולם הם כאלה, פרט למקרים מיוחדים) והנתון האחרון (בדוגמה זו 17) היא קוטר הג’אנט אשר נמדד באינצ’ים.
הטכנולוגיה החדשנית של החברה היפנית
אחד המאפיינים הבולטים ביותר של צמיגי ברידג’סטון הוא פיתוח הטכנולוגיות החדשניות ואימוץ שיטות ייצור מתקדמות שמבטיחות מוצרים איכותיים במיוחד לכל מטרה.
בין החידושים הטכנולוגיים הבולטים של החברה היפנית:
- Ultimate Eye – טכנולוגיה שמדמה במדויק את המפגש בין הצמיג לכביש (שהרי בסופו של דבר הצמיגים הם החלק היחיד במכונית שבא במגע עם הדרך) כדי לאפשר ביצועים מעולים במיוחד;
- Bridgestone Proving Ground – מדי שנה נבחנים בקפידה לא פחות מ-130,000 צמיגים שמורכבים ב-200 כלי רכב שונים (אוטובוסים, מכוניות, אופנועים, רכבי שטח) בשלל משטחים ברחבי העולם, וזאת כדי להבטיח התאמה מלאה לתנאי שטח משתנים. בין השאר נבחנים הצמיגים במסלולים מתקדמים ביפן, בתאילנד, באיטליה, בסין, בארה”ב, בברזיל ובמקסיקו.
- Air Free Concept – טכנולוגיה לייצור צמיגים בעלי מבנה ייחודי, לא פנאומטי, כך שבניגוד לצמיגים רגילים שממולאים בלחץ אוויר גבוה אין חשש להיווצרות פנצ’רים;
- NanoPro-Tech – טכנולוגיה שמעניקה לצמיגים מבנה מולקולרי בעל יתרונות רבים לכל סוגי השימושים, כולל צמיגים למכוניות נוסעים, לאופנועים, למשאיות, לאוטובוסים וגם למטוסים. חומר הגלם העיקרי המשמש לייצור צמיגים הוא כמובן גומי, בין אם טבעי ובין אם סינטטי. סיליקה (צורן דו חמצני) בכמות קטנה מאוד (ועל כן השימוש במונח “נאנו”) עשויה לשפר במידה ניכרת את הביצועים של הצמיגים ובפרט להקטין את צריכת הדלק, להבטיח אחיזת כביש מעולה גם כשהכביש רטוב ולהאריך את תוחלת החיים שלהם;
- Run-Flat Tire Technology – טכנולוגיה המאפשרת נסיעה של עד 80 ק”מ גם כשיש פנצ’ר בצמיג, ובהתאם זוכים הנהגים למקסימום שקט נפשי כשהם יודעים שגם פנצ’ר הוא לא סיבה לעיכוב וגם לא ללחץ. חשוב לציין כי עם צמיגים שמבוססים על טכנטולוגיה מתקדמת זו ניתן לנסוע במהירות של עד 80 קמ”ש ברמת בטיחות מרבית;
- ologic – טכנולוגיה לייצור הדור הבא של הצמיגים שהמאפיין העיקרי שלהם הוא חיסכון ניכר בצריכת הדלק (ועל כן גם חיסכון כספי משמעותי וגם תרומה של ממש לצמצום זיהום האוויר). הבסיס לצריכת הדלק המופחתת במידה משמעותית הוא המבנה הייחודי של הצמיג שמפחית את ההתנגדות שלו ועל כן מגביר את היעילות ומבטיח ניצול מיטבי של האנרגיה המשמשת להנעת המכונית. בהתאם מפתחת ברידג’סטון צמיגים צרים יותר עם דיאמטר גדול יותר, כך שמידת ההתעוותות של הצמיג בבואו במגע עם הכביש מופחתת. גם לבחירת החומרים מהם עשויים הצמיגים תרומה להקטנה המבורכת של צריכת הדלק;
- CAIS – שמה של טכנולוגיה זו הוא ראשי תיבות של הביטוי Contact Area Information Sensing, והכוונה היא לטכנולוגיה שמספקת לנהג מידע יקר ערך לגבי תנאי הדרך על בסיס נתונים שמופקים מהמפגש בין הצמיג לכביש. טכנולוגיה זו היא סימן רשום של צמיגי ברידג’סטון.
בנוסף כדאי לדעת כי ברידג’סטון משקיעה משאבים רבים, הן בכסף, הן בזמן והן במאמץ, כדי להבטיח ניצול מיטבי של מקורות הגומי הקיימים בעולם, לגוון אותם וכך לצמצם את הפגיעה בסביבה. בין השאר נעשה שימוש בשיחים שנמצאים באזורים צחיחים בדרום מערב ארה”ב, בעצים מברזיל שמכילים גומי טבעי ובעשבי תיבול שגדלים באוזבקיסטן וקזחסטן ושהשורשים שלהם מכילים גומי טבעי. בנוסף פיתחה החברה שיטה לאבחון מחלות בעצים שמשמשים את תעשיית הגומי כדי למנוע מצב שבו יערות שלמים יורדים לטמיון עקב מחלה.
מבנה הצמיג
צמיגים מורכבים מ-3 חלקים עיקריים: סוליה, דופן ועקב. הסוליה היא שכבת גומי היקפית ומחורצת בחלק החיצוני שלה. מטרת החריצים היא להבטיח פינוי מים יעיל במקרה של נסיעה בכביש רטוב וכן להפחית את התחממות הצמיג. הדופן של הצמיג הן שכבות הגומי שאחראיות למבנה של הצמיג. זהו המרכיב העיקרי בשלד וזה שמספק את התמיכה במבנה. העקב הוא אזור ההשקה בין הצמיג לבין החישוק, והוא מורכב מחגורה שתפקידה הוא להדק את הצמיג אל החישוק.
החומרים שמהם מיוצרים הצמיגים
החומרים העיקריים מהם מיוצרים צמיגי ברידג’סטון הם גומי טבעי, גומי סינתטי, כימיקלים שונים, פוליאסטר, פלדה ו-ויסקוזה (זהורית).
מקורו של הגומי הטבעי הוא בעצים שונים וכאמור בצמחים נוספים שאיתרה החברה.
המאפיינים העיקריים של חומר גלם זה הם רמת שחיקה נמוכה ועמידות ממושכת. גומי סינתטי מבוסס על נפט ומתאפיין בעיקר בעמידות לחום. הכימיקלים השונים אותם מערבבים עם סוגי הגומי הנ”ל הם פחם שחור (שתורם לחוזקו של הצמיג), סיליקה (צורן דו חמצני שכאמור תורם להפחתת צריכת הדלק ולאחיזה טובה יותר בכבישים רטובים), שמן (שמרכך את הגומי), נוגדי חמצון (שכפי שניתן להבין משמם תפקידם הוא לעכב את התחמצנות הגומי), גופרית (שמגדילה את הגמישות של הגומי) ומאיצי גיפור (שתפקידם הוא לתרום ליצירת החיבור בין הגופרית לבין הגומי).
הפוליאסטר הוא חלק מהשכבות שמרכיבות את הצמיג, כך גם הוויסקוזה (או בשמה העברי, זהורית) ואילו הפלדה נמצאת מתחת לסוליה.
תפקידי הצמיגים
צמיגים ממלאים 4 תפקידים חשובים בכל מכונית: הם נושאים עליהם את משקל הרכב, מעבירים אל הקרקע את הכוחות שמשמשים לבלימה ולהאצה, מאפשרים לרכב לפנות לכל כיוון רצוי וסופגים חלק מהזעזועים שנגרמים מתנאי הדרך.
בהתאם נבחן כל צמיג על סמך 6 איכויות: צריכת הדלק, תוחלת החיים, אחיזת כביש (הן כשהדרך יבשה והן כשהיא רטובה), יציבות הרכב, נוחות הנסיעה ורמת השקט בתא הנוסעים במהלך הנסיעה.
הסוגים השונים של צמיגי ברידג’סטון
ברידג’סטון מייצרת צמיגים איכותיים במיוחד למכוניות נוסעים, רכבי שטח, אופנועים, כלי רכב מסחריים שונים (משאיות, אוטובוסים וכו’) וכן למטוסים.
אולי יעניין אותך גם: צמיגים במבצע