צמיגים לרכב – כל מה שצריך לדעת
ב-1888 רשם ממציא סקוטי בשם ג'ון דנלופ פטנט על צמיגים ממולאים באוויר. כמה שנים מאוחר יותר הצליחו שני אחים צרפתים, אנדרי ואדוארד מישלן, להפוך את הפטנט למוצר צריכה ולמעשה חוללו מהפכה בעולם התחבורה. כיום צמיגים נראים לנו מובנים מאליהם, חלק בלתי נפרד מהרכב שאין צורך להקדיש לו תשומת לב מיוחדת אלא אם כן מתרחש פנצ'ר – אבל כדאי לדעת שרכישה מושכלת של צמיגים, תחזוקה מוקפדת שלהם והחלפתם בזמן הן קריטיות מבחינה בטיחותית ובנוסף משפרות מאוד את ביצועי המכונית, כך שמן הראוי להתעמק מעט בתחום.
אז למה צמיגי הרכב כל כך חשובים?
על פי דו"חות עדכניים של NHTSA (מנהל הבטיחות בדרכים בארה"ב), תקלות בצמיגים תורמות לכ-11,000 תאונות דרכים בשנה בארה"ב, רבות מהן בעקבות לחץ אוויר לא תקין או בלאי מתקדם. הסיכון לתאונה כאשר אחד מהצמיגים אינו תקין עדיין גבוה פי כמה לעומת רכב עם צמיגים תקינים ומתוחזקים.
גם בארץ צמיגים לקויים הם בין הגורמים העיקריים לתאונות דרכים, הן קטלניות והן כאלה שנגמרות "רק" בפציעות קלות ובנזק לרכוש, ועוד כדאי לדעת שצמיג לקוי או כזה שלחץ האוויר בו אינו אופטימלי מוביל לצריכת דלק גבוהה מהנדרש ולהוצאה כספית מיותרת.
על-מנת שהצמיגים יספקו לנו אחיזת כביש נאותה ובטוחה וימנעו שחיקה מואצת של מערכות שונות ברכב חשוב קודם כל להקפיד על רכישת צמיגים לרכב של מותגים מוכרים ואיכותיים וכן להקפיד כי הם יתאימו לדגם הרכב הספציפי שלכם.
איך לקנות צמיגים לרכב בחוכמה?
ראשית, חשוב לדעת שכל יצרני הרכב ואנשי המקצוע בתחום ממליצים בחום כי כל 4 הצמיגים ברכב יהיו זהים. בכל מקרה חובה – ועל כך אסור בתכלית האיסור להתפשר – כי שני הצמיגים הקדמיים יהיו זהים לחלוטין (לא רק אותו יצרן אלא גם אותו דגם) וכך גם צמד הצמיגים המורכבים על הסרן האחורי.
שנית, אם בלא מעט תחומים רכישת מותג מוכר היא בעיקר ערובה להוצאה כספית יותר גבוהה ולאו דווקא לאיכות טובה יותר, הרי שלא כך הדבר לגבי צמיגים: צמיג של חברה ותיקה ובעלת שם הוא צמיג איכותי שיספק לכם את רמת הבטיחות הנדרשת כל אימת שאתם נוהגים במכונית, וממש לא כדאי להתפשר על כך – גם לא אם מוצעים לכם צמיגים לרכב במבצע לכאורה אטרקטיבי.
המותגים הבולטים הם:
מישלן – חברה שהפכה כמעט שם נרדף לצמיגים ולא בכדי.
דנלופ – צמיגים מצוינים המיוצרים במיטב הטכנולוגיות המתקדמות ובעלי אחיזת כביש משופרת.
ברידג'סטון – חברה יפנית הידועה בבקרת האיכות המעולה שלה.
גודייר – אחד משלושת המותגים הפופולריים ביותר בעולם הצמיגים, ידוע בעיקר בחדשנותו.
פירלי – חברה איטלקית אמינה וותיקה.
הנקוק – מותג קוריאני בעל קצב צמיחה מרשים שצובר הערכה רבה גם באירופה.
גודריץ' – צמיגים אמריקאיים עמידים להפליא וחזקים מאוד.
חברות איכותיות נוספות הן קונטיננטל, פלקן וטויו. כל אחת מהחברות הנ"ל מציעה מגוון רחב של דגמים, ויש לבחור את זה המתאים ביותר לסוג הרכב שלכם ולאופי השימוש בו. אם למשל אתם מרבים לרדת מהכבישים הסלולים לשטח רצוי מן הסתם לבחור בצמיגי שטח או בצמיגי "חצי חצי".
המלצה חשובה נוספת היא להעדיף צמיגים שלא חלפה שנה ממועד ייצורם – גם אם טרם עלו על כביש. החוק מחייב את המוכר ליידע את הלקוח לגבי גיל הצמיג, ואתם יכולים לבדוק בעצמכם לפי הקוד המוטבע בדופן. גם צמיג חדש שמעולם לא הורכב – מתיישן במחסן.
כמו כן יש לבצע איזון גלגלים לאחר החלפת צמיגים (לקריאה נוספת אודות איזון גלגלים).
איך יודעים בן כמה צמיג הרכב?
על כל צמיג מוטבע תאריך הייצור שלו בפורמט של קוד בן 4 ספרות. שתי הספרות הראשונות מציינות את מספר השבוע בשנה, ואילו השתיים האחרונות מציינות את שנת הייצור. לדוגמה, קוד "1925" פירושו שהצמיג יוצר בשבוע ה-19 של שנת 2025 – כלומר, סביב תחילת מאי 2025.
חשוב להבין שגם צמיג שמעולם לא הורכב על רכב ושההחסון שלו היה תקני, עדיין עובר תהליך התיישנות טבעי. תרכובות הגומי מאבדות מגמישותן עם הזמן – ולכן ההמלצה ב-2025 היא להימנע מרכישת צמיג שגילו מעל שנה, גם אם הוא "חדש מהקופסה" ולא נסע אפילו מטר אחד.
אגב, על כל צמיג תמצאו מידע נרחב אודותיו: האם הוא רדיאלי, קוטר האופן, היחס בין גובה הדופן לרוחב, המהירות המקסימלית המותרת לנהיגה עם אותו צמיג, רמת השחיקה שלו ורמת הבלימה שלו.
כיצד תאריכו את חיי הצמיגים ברכב שלכם?
שמירה על הצמיגים ותחזוקה נאותה שלהם לא רק תבטיח לכם ראש שקט כשאתם נוהגים במכונית, בזכות הידיעה שאחיזת הכביש אופטימלית ואין סיכון גבוה יתר על המידה לתאונות בשל צמיג לקוי, אלא גם תאריך את חיי הצמיגים כך שלא תיאלצו לרכוש חדשים כעבור זמן קצר.
המפתח לשמירה על צמיג היא הקפדה על לחץ אוויר בהתאם להמלצותיו של היצרן ולאופי השימוש במכונית (במכונית שנעה עמוסה יותר יש לצמיגים לחץ אוויר אופטימלי שונה מזה של אותה מכונית בדיוק אם בדרך כלל יושב בה רק הנהג).
רצוי מאוד למלא אוויר לפחות פעם בשבוע, ויש לעשות זאת בתחילת הנסיעה כשהצמיג קר, שכן לאחר שהוא מתחמם מדידת הלחץ עלולה להיות שגויה. לחץ אוויר לא תקין מאיץ מאוד את הבלאי של הצמיגים, וחבל.
גם בלימות פתע, האצות חדות, פניות במהירות גבוהה ועלייה על מדרכות שוחקות את הצמיגים, ורצוי להימנע מהן.
פעולה חשובה נוספת להארכת תוחלת החיים של הצמיגים היא הצלבת צמיגים ברכב שלכם: אחת ל-20-30 אלף ק"מ יש להחליף בין הצמיגים הקדמיים לאחוריים (כדי להבטיח שחיקה אחידה של כל 4 הצמיגים). לאחר ההצלבה – שבמסגרתה הצמיג האחורי הימני הופך לקדמי השמאלי, האחורי השמאלי הופך לקדמי הימני, הקדמי הימני עובר אחורה ונשאר בצד ימין ואילו הקדמי השמאלי עובר אחורה ונשאר בצד שמאל – יש לבצע איזון גלגלים.
מתי צריך להחליף צמיגים?
צמיג שהגיע לגיל 4 שנים או מתקרב לכך – מומלץ להחליפו, גם אם לא נשחק לחלוטין. עם השנים, תרכובת הגומי מתייבשת ומאבדת מגמישותה, מה שפוגע באחיזת הכביש ובבטיחות. בנוסף, אם הצמיג עבר מעל 60,000 ק"מ – מומלץ מאוד להחליפו, גם אם נראה תקין כלפי חוץ.
פרמטר נוסף שמאותת לנהג הזהיר שהגיע הזמן להתקין צמיגים חדשים הוא אם אלה הקיימים כבר שחוקים מאוד: אינדיקציה לכך היא חריצים שעומקם פחות מ-2-2.5 מ"מ.
בנוסף חשוב מאוד להתבונן בתדירות של פעם בשבוע בצמיגים ולבחון אותם בקפידה: נפיחויות, עיוותים בדפנות הצמיג, סדקים, סימני בלאי וכל דבר לא תקין אחר הם סימן שצריך להחליף את הצמיג.