בשנת 2016 נהרג בממוצע כל יום אדם אחד בתאונת דרכים. בכל יום במהלך אותה שנה עוד 5 בני אדם נפצעו קשה וכמעט 60 בני אדם נפצעו קל "בלבד" – ובסך הכל תאונות דרכים גרמו להרבה הרבה יותר נפגעים מארגוני הטרור למיניהם.
יש מי שיגיד שתאונות הן מחיר שאין ברירה אלא לשלם אותו על הקדמה ועל האפשרות להגיע מכל מקום לכל מקום במהירות ובנוחות, אבל מצד שני חובה עלינו לעשות הכל כדי לצמצם את התופעה הקטלנית וההרסנית, ובפרט לנהוג בזהירות במצבים שבהם הסיכון גדול במיוחד: בלילה, בכבישים מהירים, בדרכים הרריות, בזמן ערפל ובתנאי מזג אוויר קשים אחרים.
טיפים לנהיגת לילה בטוחה
לפני שמתחילים בנסיעה במהלך הלילה רצוי לתת קצת זמן לעיניים להסתגל לתנאי הראות, לצלליות וכו'. בנוסף כדאי לכוונן את המראה כך שישתקפו בה כמה שפחות אורות של כלי רכב אחרים ולא תסתנוורו בגללם. על-מנת למנוע הסתנוורות מומלץ גם לא להישיר מבט אל אורות המכוניות במסלול הנגדי.
הטיפ הכי חשוב לנהיגת לילה בטוחה הוא לנסוע לאט יותר. בגלל שהראות נמוכה יותר יש לכם פחות זמן להגיב להתרחשויות שונות ולמצבים מסוכנים. במצב שכזה, חשוב להוריד גם את המהירות, כדי שמרחק התגובה והבלימה לא יהיה ארוך מדי.
איך לנהוג בזהירות גם במהירות גבוהה?
בעולם ישנם כבישים ללא מגבלת מהירות (שמוכיחים שזהירות ונהיגה מושכלת מונעות תאונות גם כשהרכב מורשה "לטוס"), וגם בישראל ישנן דרכים שבהן מותר לנסוע ב-110 קמ"ש (שלל כבישים מהירים) ואפילו ב-120 קמ"ש (קטעים בכביש 6) – כבישים אלה מותאמים באופן עקרוני ליכולות הטכנולוגיות המשופרות של המכוניות בימינו, אבל בגלל שבמהירויות כאלה הרכב עובר בכל שנייה מרחק גדול (כ-30 מטר), חשוב מאוד להתנהל בחוכמה.
ראשית, יש להקפיד על תשומת לב מלאה ולזהות כל סיכון להתרחשות חריגה עוד לפני שהיא מתרחשת וכמובן להגיב בהתאם.
שנית, אם ברצונכם לעבור מנתיב לנתיב ודאו היטב שהנתיב אליו אתם עוברים פנוי, ואותתו על כוונתכם מספיק זמן מראש כדי שרכבים אחרים לא יופתעו. המעבר צריך להיות הדרגתי ולא חד מדי.
באופן כללי יש להימנע מהיגוי חד מדי – הדבר עלול להוביל לאובדן שליטה על המכונית שלכם ובמהירויות של 100 קמ"ש ומעלה אובדן שליטה פירושו כמעט תמיד תאונה קשה.
עוד לפני שיוצאים לדרך חובה לוודא שהצמיגים תקינים ובפרט שעומק החריצים בסוליות הוא לפחות 2-2.5 מ"מ. צמיגים שחוקים לא מאפשרים אחיזת כביש מיטבית ובאוטוסטרדה ההשלכות של אחיזת כביש לקויה עלולות להיות חמורות במיוחד. באופן דומה, כדאי לבחון את כלל מערכות הרכב ובפרט את תקינות הבלמים.
המלצה נוספת היא לא לצאת לדרך אם אתם עייפים, ואם אתם כבר בלב האוטוסטרדה ומרגישים צניחה ברמות הערנות, הריכוז והחדות, נצלו את האפשרות הראשונה לרדת מהכביש לטובת מנוחה קצרה והתרעננות.
נהיגה בכבישים הרריים
אמנם בישראל אין כבישים שמתפתלים בין הרי האלפים או הרי הרוקי, אבל גם כך כדאי להיות מודע להמלצות הבטיחות לגבי נהיגה באזורים הרריים שמתאפיינים בכבישים צרים ומפותלים:
לקראת פיתול שמגביל את שדה הראייה שלכם, ומן הסתם גם את זה של רכבים שעשויים להגיע מהכיוון השני, השתמשו בצופר כדי להפגין נוכחות. כל פנייה או פיתול יש לבצע במהירות מינימלית, וכבר לקראתה יש להאט. המלצה חשובה נוספת היא לא לחצות פס הפרדה רציף, ולבצע בזהירות מרבית חצייה של פס הפרדה מקווקו.
באופן כללי יש לנסוע לאט בכבישים כאלה, ועוד לפני היציאה לדרך לוודא שלחץ האוויר בצמיגים תקין – צמיג שאינו מנופח בהתאם להנחיות היצרן עלול לגרום לאובדן שליטה, ובאזורים הרריים התוצאה עלולה להיות התדרדרות לתהום ופגיעה חמורה ובלתי הפיכה.
איך להתנהל בזמן ערפל?
ערפל מגביל, ולפעמים במידה ניכרת, את טווח הראייה שלנו. כדי להתמודד עם המגבלה, שעלולה לגרום למצבים מסוכנים, יש להדליק אורות נמוכים וכן אורות ערפל, להאט כדי לאפשר לעצמכם מרחק תגובה סביר במקרה חירום ומאותה סיבה גם לשמור על מרחק גדול יותר מהרכב שלפניכם.
באופן כללי תנאי מזג אוויר קשים מדגישים את הצורך בצמיגים תקינים. הקפידו לבדוק שהם לא סדוקים או מעוותים, למלא אוויר בכל צמיג לפחות פעם בשבוע (בתחילת הנסיעה ולפני שהצמיגים מתחממים) ולהחליף צמיג שהגיע לגיל 4.
מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
שירות החלפת צמיגים עד הבית
בלוג רכב