לחץ אוויר נמוך מדי בצמיגי הרכב פוגע בביצועים שלהם, וחמור יותר, עלול להוביל לאובדן שליטה של הנהג ולתאונה. כדי לספק התראה מידית בכל מצב שבו ישנה ירידה משמעותית בלחץ האוויר פותחו חיישנים ייעודיים שמזהים זאת, והם מרכיבים את אחת המערכות החשובות ברכב – TPMS. בעמוד זה תוכלו למצוא מידע על המערכת ועל הדרכים לשמור עליה כדי שהיא תשמור עליכם.
למה לחץ אוויר נמוך הוא גורם סיכון משמעותי?
כשלחץ האוויר בצמיג כלשהו נמוך מהמומלץ על-ידי יצרנית הרכב, הוא מאבד את הצורה שלו, מתרחב ומתכווץ בקצב מהיר ולכן גם מתחמם יתר על המידה. בפרט מתרחשת ההתחממות המואצת, שעלולה לגרום לקריסה של השכבות בצמיג, במהלך נסיעה ממושכת במהירויות גבוהות. התוצאה היא מצב מסוכן במיוחד שעלול להסתיים בפיצוץ של הצמיג או באובדן השליטה ברכב עקב הצטמצמות המגע של אותו צמיג עם הכביש עד למתחת למינימום ההכרחי.
נזקים נוספים הם שחיקה מואצת של הצמיג וגם צריכת דלק גבוהה יתר על המידה, כך שבנוסף לסיכון ישנה גם בוודאות פגיעה כלכלית.
את כל התופעות הנ”ל אפשר כמובן למנוע, או לפחות להפחית באופן משמעותי את הסיכוי להתרחשותן, אם מקפידים על מילוי אוויר בצמיגים בתדירות הרצויה (פעם בשבוע). מאחר שלא מעט נהגים בכל רחבי העולם לא מתנהלים על-פי ההמלצה החשובה הזו, החליטו הרשויות – תחילה בארה”ב (ב-2007) ולאחר מכן באיחוד האירופי (החל מ-2014) – לחייב התקנת TPMS לכל רכב.
ה-TPMS (השם הוא ראשי תיבות של המונח מערכת ניטור לחץ אוויר בצמיג – Tire Pressure Monitoring System) מספקת לנהג גם התראה מידית במקרה של פנצ’ר, כשלחץ האוויר יורד בבת אחת.
האם חיישן לחץ אוויר הוא תחליף להתנהלות אחראית של הנהגים?
לא.
ה-TPMS – שמורכבת מחיישנים, מחשב שקולט את הנתונים ומעבד אותם ומנורה (פירוט בהמשך) – מספקת התראה רק כשלחץ האוויר נמוך ב-25% מהדרוש. מאחר שגם לחץ אוויר שהפער בינו לבין המומלץ קטן מ-25% עלול לגרום לנזקים, אי אפשר להסתמך רק על חיישני אוויר. בנוסף כמובן שההתראה עצמה עדיין לא מובילה לתיקון הבעיה, ונדרשת אחריות מצד הנהג להגיע במהירות לתחנת דלק ולמלא אוויר בצמיגים.
הסוגים השונים של חיישנים לרכב
ישנם שני סוגים של חיישנים לרכב, ישירים ועקיפים.
מערכת ישירה כוללת חיישן לחץ אוויר בכל צמיג, בדרך כלל בחלק הפנימי שלו (בבסיס של הוונטיל). המידע שמנטרים חיישני אוויר אלה מגיע באופן שוטף למחשב הרכב ומתורגם לתצוגה נוחה עבור הנהג. בחלק מהמקרים התצוגה מפורטת וכוללת את הלחץ בכל אחד מהצמיגים ולפעמים יש רק נורת אזהרה בצבע כתום ועם ציור של צמיג בחתך פרונטלי עם סימן קריאה במרכז.
מערכת עקיפה מבוססת על חיישנים שנכללים במערכת ה-ABS עבור כל גלגל. זיהוי לחץ אוויר נמוך בדרך זו מבוסס על זיהוי הבדלים במהירות הסיבוב בין גלגלי הרכב ועל התדרים של הרעידות בכל אחד מהצמיגים.
באופן עקרוני המערכות הישירות מחייבות יותר תשומת לב לתחזוקתן, אבל הן נחשבות למדויקות יותר ואיכותיות יותר, ולכן מספקות מענה אפקטיבי יותר לבעיה שעבורה נוצרו.
איך לשמור על ה-TPMS?
תיקון פנצ’ר או החלפת צמיג באופן לא מקצועי עלול לגרום נזק לאותו חיישן לחץ אוויר שנמצא ליד בסיס הוונטיל ובעצם להוביל לכך שה-TPMS לא תוכל למלא את תפקידה. כדאי לזכור שהמחיר של חיישני אוויר גבוה יחסית, כך שמדובר בהוצאה משמעותית ומיותרת לחלוטין.
גם כשמשתמשים בנוזל לתיקון תקרים חשוב לוודא שהוא מהסוג שלא מסכן חיישנים לרכב. בכל מקרה מומלץ להגיע אך ורק לפנצ’ריות מוסמכות ובעלות ניסיון רב, גם באופן כללי וגם בטיפול בצמיגים שיש בהם חיישן, כך שהמערכת היקרה והחשובה לא תינזק.
פעולה חשובה נוספת בכל מצב שכזה היא כיול המערכת לניטור לחץ האוויר – וגם אותה אפשר להפקיד בראש שקט אך ורק בידיים מקצועיות באמת, בפנצ’ריה אמינה ורצינית.