אמנם החורף בישראל לא נחשב לקשה במיוחד, אבל גם כך הכבישים בתקופה זו של השנה מחייבים תשומת לב רבה, אפילו יותר מהרגיל, ועל כן מומלץ בחום להכין את המכונית לעונה הקרה והרטובה. דגש חשוב נוסף הוא הכנת הרכב לחורף כבר בתחילת הסתיו, שכן ייתכנו ימים גשומים עוד לפני שיא החורף, ולמעשה הגשמים הראשונים הם גם המסוכנים ביותר מבחינת אחיזת הכביש של המכונית וגם מבחינת המוכנות שלנו הנהגים.
אילו מערכות בכלי הרכב זקוקות לבדיקה יסודית לקראת החורף?
המערכות החשובות שזקוקות לבדיקה מדוקדקת לקראת החורף, על-מנת לוודא שהן תקינות לחלוטין, הן הבלמים, הצמיגים, האורות, ההיגוי, המצבר, בולמי הזעזועים, המגבים והפשרת האדים.
בלמים
בלמים לא תקינים עלולים להוביל לאובדן שליטה על הרכב כשהכביש רטוב, ועל כן חשוב מאוד לוודא שהם תקינים. אינדיקציות לבעיה כלשהי בבלמים הן קושי לעצור את הרכב כשהוא עמוס, נטייה לצדדים בעת בלימה ונזילות כלשהן.
צמיגים
אחיזת כביש מיטבית מושגת רק כשהצמיגים לא סדוקים, כשעומק החריצים בהם הוא לפחות 2.5 מ"מ וכשאין שום עיוותים בדפנות הצמיג. חשוב לזכור שכשיש מים על הכביש, הם פוגמים באחיזת הכביש בכל מקרה, ועל כן חשוב במיוחד לקראת החורף לבדוק את הצמיגים. דגש נוסף הוא להקפיד למלא אוויר בכל הצמיגים בתדירות גבוהה יותר לאורך החורף, אם אתם מחליפים רק זוג צמיגים כדאי שהצמיגים החדשים ימוקמו על הסרן האחורי ועוד המלצה היא ביצוע איזון גלגלים.
אורות
כדי להיראות היטב גם כשהעננים מסתירים את אור השמש, ובוודאי שבזמן ערפל או בשעות החשיכה, חובה לוודא שכל האורות – קדמיים, אחוריים, אורות ברקס, אור רוורס, אורות ערפל – תקינים. אם אתם יודעים להחליף בכוחות עצמכם נורה ברכב, כדאי להחזיק בו נורות רזרביות, ואם לא, בכל מקרה של תקלה באחד האורות יש להגיע מידית למוסך מתאים ולא להמתין עם התיקון החשוב.
עוד כדאי לזכור בהקשר זה שהחל מה-1.11 בכל שנה חובה לנהוג עם אורות דלוקים בכבישים הבין-עירוניים גם בשעות היום, כך שאור שאינו עובד עלול לעלות לכם ביוקר גם מבחינה זו (עבירה על חוק זה גוררת קנס של 100 ש"ח וכן 2 נקודות).
היגוי
רעשים מוזרים בזמן הזזת ההגה או תחושה שהוא התרופף מחייבים בדיקה מקצועית, ורצוי מאוד לבצע אותה מידית. כדאי מאוד לנסות להזיז את ההגה במהירות מצד לצד כדי להרגיש אם הוא אכן יציב לגמרי או אם נדרש טיפול מקצועי.
מצבר
אף פעם לא כיף להיתקע עם מכונית שלא מניעה, אבל כשבחוץ קר ויורד גשם זלעפות עוד פחות נעים – בדיקה של המצבר ושל מערכת הכבלים, רצוי במוסך מורשה, תחסוך מכם את עוגמת הנפש. כדאי גם לבדא שכל החיווטים מבודדים היטב, כך שגם אם מכונית אחרת תשפריץ עליכם מים, לא ייגרם נזק למערכות השונות במנוע.
בולמי זעזועים
גשמים מובילים לסדקים בכבישים ולהיווצרות בורות מסוכנים, ובלא מעט מקרים אלה מוסתרים ע"י שלוליות, ועל כן בחורף חשיבותם של בולמי הזעזועים גדולה במיוחד. כדי לקבל אינדיקציה למצבם, תוכלו להישען על מכסה המנוע ואז לשחרר אותו, ובאופן דומה להישען על תא המטען ולשחרר. אם הרכב חוזר למצבו הראשוני לאט מדי, ייתכן שבולמי הזעזועים כבר לא מספקים את הסחורה והגיע הזמן להחליף אותם. חובה להחליף את שני בולמי הזעזועים מעל לאותו סרן ולא רק אחד מהם.
מגבים
במהלך הקיץ המגבים עלולים להתייבש ועל כן לא למלא את תפקידם החשוב בהבטחת שדה ראייה מיטבי גם כשיורד גשם. מגבים חדשים אינם יקרים מדי, ההחלפה פשוטה ומהירה, וכדאי לעשות זאת לפני הגשם הראשון. בנוסף חשוב לוודא שמיכל המים שמשמש את המגבים מלא.
הפשרת אדים
גם אדים עלולים לפגוע בשדה הראייה שלכם כשאתם רוצים לחמם את המכונית ולא לקפוא מקור. בהתאם חשוב לוודא את תקינותו של מנגנון ההפשרה.
אילו רכבים חייבים על פי חוק בבדיקת חורף?
מאז שנת 1997 כל רכב מסחרי במשקל של מעל 10 טון מחויב על פי החוק בבדיקת חורף. בדיקות חורף למשאיות וכלי רכב מסחריים כוללות בחינה מדוקדקת של הצמיגים, הבלמים, מערכת התאורה, ההיגוי ועוד.
עוד כדאי לדעת שמשרד התחבורה עורך ביקורות פתע לכלי רכב אלה, ומוריד מהכביש את אלה שיש בהם ליקויים חמורים, ושבאופן כללי מומלץ לכל בעל רכב מכל הסוגים להכין אותו לחורף, כולל בדיקה יסודית במוסך.
מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
מותגי הצמיגים של צמיגי זוארץ
מאמרים בנושא בטיחות הרכב
אביזרים לרכב