החלפת צמיגים, הצלבת צמיגים ואיזון גלגלים
למרות העובדה הנ"ל, בסקרים שערך משרד התחבורה התגלה כי בכל מכונית שנייה היה קיים ליקוי כלשהו הקשור לצמיג אחד לפחות – לחץ אוויר לא תקין, זוג צמיגים לא תואמים על אותו סרן או צמיג בלוי שכבר מזמן היה צריך להחליפו.
למרבה הצער, משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לא משקיעים די משאבים בהבהרת חשיבות השמירה על הצמיג והקשר בין הזנחת הצמיגים לבין תאונות דרכים, ומבחנים מעוררי מחשבה דוגמת זה שערך מגזין "הגה" – ושבמסגרתו הוכח כי גם במהירות לא גבוהה במיוחד של 70 קמ"ש צמיג לא תקין פוגע במידה משמעותית ביכולת ההיגוי וכן מגדיל במידה ניכרת את מרחק הבלימה – לא מובאים לידיעת הציבור הרחב.
החלפת צמיגים
צמיג שחוק אינו מסוגל לספק לרכב אחיזת כביש איכותית ועל כן יש להחליפו. הבדיקה פשוטה: אם עומק החריצים בצמיג קטן מ- 2 מ"מ יש להחליפו, וגם צמיגים שגילם 4 שנים ומעלה רצוי מאוד להחליף.
צמיג שדלף ממנו האוויר מסיבה זו או אחרת ועדיין שימש לנסיעה (גם אם למרחק קצר) נפגם ברוב המקרים בצורה משמעותית ועל כן יש לבצע בדיקה על ידי איש מקצוע שיקבע אם עדיין ניתן להשתמש בו או לא.
לגבי צמיג שיש בו חור או חתך, אם הפגיעה היא בסוליה לרוב ניתן לתקן אותו אך אם הנזק פגע בדופן הצמיג הרי שיש להחליפו.
כשמחליפים צמיג חשוב לזכור ששני הצמיגים המורכבים על אותו סרן חייבים להיות זהים!
הצלבת צמיגים
מכונית אינה סימטרית ועל כן על כל אחד מהצמיגים מופעל עומס שונה. על מנת למנוע מצב שבו צמיג אחד שחוק לחלוטין בעוד רעהו עדיין תקין, חשוב לבצע הצלבת צמיגים לאחר נסיעה של כ- 20 עד 30 אלף ק"מ (המרחק המדויק תלוי בהגדרות היצרן וכמובן שיש לבצע את ההצלבה במוסך מורשה).
במסגרת ההצלבה מועבר הצמיג הימני קדמי אל צידו הימני של הסרן האחורי, הצמיג השמאלי קדמי מועבר אל צידו השמאלי של הסרן האחורי, ושני הצמיגים שהיו מורכבים על הסרן האחורי עוברים קדימה גם מבלי להחליף צדדים: זה שהיה בימין נשאר בימין והשמאלי נשאר בשמאל.
לאחר ההצלבה יש לבצע איזון גלגלים.
איזון גלגלים
על מנת שרכב ימלא את תפקידו בבטחה ולא יסכן את חיי הנוסעים בו חשוב להקפיד גם על גלגלים מכוונים ומאוזנים.
הסיבות ליציאה מאיזון וכיוון נכון הן זעזועים במהלך נסיעה, כניסה לבורות, פגיעה בחפצים, עלייה על מדרכות ועוד. לפעמים חוסר האיזון והכיוון יבוא לידי ביטוי ברעידות של ההגה או בכך שהוא ימשוך לאחד הצדדים, אולם במקרים אחרים הדבר לא יורגש, ועל כן – לשם מניעה וליתר ביטחון – חשוב לבצע איזון גלגלים לא רק כשמרגישים בעיה בהיגוי או לאחר החלפת/הצלבת/תיקון צמיגים אלא גם אחת לשנה.