בישראל ישנם כ-50-60 ימים גשומים בשנה, ולמעשה גם באותם ימים ישנן לא מעט שעות שבהן השמש מבצבצת מבעד לעננים ומייבשת את הכבישים, כך שבסך הכל ישנם די מעט מקרים שבהם אנחנו נגיע למצב של נהיגה בחורף. ערפל שמקשה מאוד על הראות גם הוא אינו מחזה נפוץ מאוד בארץ, ועל שלג שמהווה אתגר של ממש לנהגים אין בכלל מה לדבר – אבל גם במדינה עם אקלים ים תיכוני נוח מאוד, ובעצם מדברית במידה מסוימת, חשוב מאוד לדעת כיצד לנהוג בחורף, כדי שגם בעונה הפחות חמה ובכל זאת הגשומה תגיעו הביתה, או לכל יעד אחר, בשלום.
איך להכין את הרכב לחורף?
הבסיס לנהיגה בטוחה בעונת החורף הוא רכב בטוח שעבר הכנה נאותה לתקופה זו של השנה. בפרט חשוב מאוד לוודא שהצמיגים והבלמים תקינים לחלוטין ועובדים באופן מושלם, וכן את מערכת ההיגוי, האורות ובולמי הזעזועים. דגש חשוב אחר במסגרת בדיקה יסודית זו – שכדאי לבצע כבר באוקטובר – הוא לוודא שהמגבים ומערכת הפשרת האדים יאפשרו לכם ראות מיטבית בכל מזג אוויר.
צמיגים הם מפתח משמעותי מאוד לנהיגה בטוחה ולשמירת שלומם של כל הנוסעים ברכב בכל ימות השנה, ובפרט כך כשהכביש עלול להיות רטוב, שכן המים שמצטברים על הכביש מפרידים בינו לבין הצמיג ומקשים על הצמיג לייצר אחיזת כביש מיטבית. בהתאם חובה לוודא לקראת החורף שכל הצמיגים תקינים לחלוטין (כלומר ללא סדקים או עיוותים), וכן שעומק החריצים בהם הוא 2.5 מ"מ או יותר.
את הבלמים כדאי לבדוק במוסך מקצועי. במיוחד חשוב לעשות זאת אם ישנה אינדיקציה לכך שהם כבר לא עובדים במלוא מאת האחוזים, כשבין הסימנים שמאותתים על סכנה אפשרית: בריחה של המכונית ימינה או שמאלה בזמן בלימה, קושי לבלום כשהרכב יחסית עמוס ונזילות כאלה ואחרות. חשוב לזכור שכביש רטוב מגדיל במילא את מרחק הבלימה, כך שמובנת חשיבותם של בלמים איכותיים ללא פגם.
איך להבטיח שמשה נקייה וראות מלאה בזמן נהיגה בחורף?
כאמור חלק בלתי נפרד מהכנת המכונית לחורף הוא בדיקה של המגבים (חשוב מאוד שיהיה מגב גם על החלון האחורי!) והחלפתם אם הם כבר יבשים, וכן בדיקה של המנגנון שמפשיר אדים מהשמשה הקדמית. למדו היטב כיצד מפעילים את המנגנון החשוב הזה, עוד לפני החורף, ועוד המלצה היא פשוט לנגב את האדים מכל החלונות לפני שמתחילים בנסיעה.
איך להימנע מהירדמות תוך כדי נהיגה בחורף?
מחקרים רבים גילו כי בחורף הסיכוי של הנהג לנמנם על ההגה – מצב שכמובן הינו מסוכן עד מאוד – גדול יותר מאשר בקיץ. הסיבה לכך היא החימום שאנחנו מפעילים, שמטבעו עוטף אותנו בחמימות נעימה אבל גם עלול להפיל עלינו תרדמה. כדי להימנע מכך יש לכוון את הטמפרטורה כך שהיא לא תהיה גבוהה מדי, ובנוסף כדאי להשאיר חלון אחד מעט פתוח כך שלרכב ייכנסו אוויר צח וחמצן חיוני.
עוד המלצה היא להימנע מלבוש מסורבל ושכבות רבות מדי – שגם מגבירות את הנטייה להירדם וגם מקשות על התגובה במצבי חירום באופן כללי.
איך לא להיתקע בשלוליות?
כניסה לשלולית צריכה להתבצע בזהירות ובאחריות, ורק אם אין שום ברירה אחרת. יש להימנע מניסיון לצלוח שלוליות שעומקן יותר מ-70 ס"מ (כמובן שלא קל לדעת מהו עומקה של שלולית, אבל חשוב לנסות להעריך). בכל מקרה אחרי שיוצאים משלולית כדאי לבדוק (בעדינות) את הבלמים, לוודא שלא נרטבו. עוד כדאי לזכור שלעתים בתוך השלולית מתחבא בור, שעלול גם להיות עמוק – סיבה טובה נוספת להימנע משלוליות ככל האפשר (וגם לוודא שבולמי הזעזועים במכונית תקינים).
כמה מרחק לשמור מהרכב שלפניכם?
גם כשהצמיגים והבלמים איכותיים ותקינים לחלוטין, כשהכביש רטוב מרחק הבלימה גדול יותר, ועל כן חשוב לשמור עוד יותר מרחק מהרכב שלפניכם – מרחק כפול מזה שאנחנו שומרים בקיץ (תאונות שרשרת רבות בחורף מתרחשות בדיוק מסיבה זו, של אי שמירת מרחק גדול מספיק!)
סעו לאט!
אריק איינשטיין ז"ל המליץ לנסוע לאט, וגם הסביר שלא יתחילו בלעדינו, וזהו אכן נדבך משמעותי נוסף בנהיגה בטוחה במהלך החורף. הראות כמעט תמיד פחות טובה ביחס לקיץ כך שזמן התגובה שלנו ארוך יחסית, ואם לא ניסע פחות מהר, מרחק התגובה יהיה גדול מדי ולא מספיק כדי למנוע תאונות מסוגים שונים – למענכם, למען יקיריכם ובעצם לטובת כולנו, סעו לאט, עם תשומת לב מלאה לסביבה ובזהירות מרבית בכל רגע ורגע!
מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
נהיגה בחורף – דברים שצריך לדעת
איך להכין את הרכב לנהיגה בחורף?