תקר באחד הצמיגים של הרכב – או בשם היותר מקובל, פנצ'ר – הוא תמיד חוויה לא נעימה. לא משנה איפה אנחנו נמצאים ובדרך לאן, בכל המקרים שבהם מתרחש אירוע שכזה מדובר בזמן גרוע במיוחד ובחוויה מיותרת לחלוטין. מעבר לעיכוב ולצורך להחליף גלגל ולאחר מכן להגיע למוסך, יציאת האוויר מהצמיג גורמת גם לאחיזת כביש לא מיטבית של המכונית ובהיעדר תגובה מתאימה אף עלולה לסכן את הנהג ואת שאר יושבי הרכב. בהתאם חשוב מאוד לדעת מה הדבר הנכון לעשותו כשיש תקר בצמיג.

לשמור על קור רוח

הדגש החשוב ביותר במקרים של פנצ'ר הוא לשמור על קור רוח. לחץ הוא תמיד יועץ גרוע, ובפרט כך הדבר כשאנחנו בכביש, נעים במהירות של כמה עשרות קילומטרים לשעה ואולי אף למעלה מ-100 קמ"ש, מאחורינו רכבים אחרים ואחד הצמיגים במכונית לא יכול למלא את תפקידו. שמירה על קור רוח תאפשר לנו לפעול על-פי ההמלצות של המומחים לנהיגה ולהתנהגות נכונה בכביש ובעצם לעבור את האירוע הלא נעים עם מינימום נזק.

מהן האינדיקציות לתקר בצמיג?

כשאנחנו נוהגים ברכב, חשוב מאוד להיות ערניים ולשים לב כל הזמן לכל סימן חריג. בדרך זו, אם מתרחש פנצ'ר נוכל להבחין בכך מיד, ולהגיב בהתאם – ככל שנזהה את הפנצ'ר מוקדם יותר, כך זמן התגובה שלנו מתארך וקל יותר לשמור על קור רוח ולבצע את הפעולות הנכונות והרצויות בלי לחץ מיותר.

האינדיקציה הבולטת ביותר לתקר בצמיג הוא שינוי בהיגוי, כלומר מצב שבו אנחנו למעשה לא שולטים במכונית דרך ההגה. סטייה מכיוון הנסיעה בלי סיבה מהווה אף היא אינדיקציה לכך שייתכן שיש לנו פנצ'ר, ובדרך כלל נשמע גם רעש חריג. יחד עם זאת כדאי לזכור שאם אנחנו נוסעים עם חלונות סגורים, המזגן פועל וישנה מוזיקה, לא תמיד אפשר לשמוע את הרעש, ולעתים מדובר ביציאת אוויר איטית שמשפיעה בהדרגה על ההיגוי ולכן חשובה תשומת הלב המרבית בכל רגע ורגע.

איך לבלום רכב שיש בו פנצ'ר?

במקרים רבים האינסטינקט שלנו כשאנחנו מרגישים שיש פנצ'ר הוא לבלום בבת אחת, אולם ההתנהגות המומלצת היא דווקא להאט בהדרגתיות ובאופן מבוקר, תוך כדי שמחפשים מקום מתאים לעצור בו. יחד עם זאת חשוב לזכור שנהיגה במכונית שאחד מצמיגיה לא מספק את אחיזת הכביש הרצויה מסכנת אתכם ובנוסף עלולה לגרום נזק חמור למכונית, הרבה יותר מפנצ'ר, ועל כן הבלימה צריכה להיות נחושה ובוודאי שאין להמשיך לנסוע עם תקר בצמיג, גם לא אם אתם כבר ממש קרובים ליעד.

למה חשוב להימנע מהפרעה לתנועה?

למרבה הצער מתרחשות מדי שנה כמה וכמה תאונות שהן תוצאה של העמדת רכב תקול – בין אם עקב פנצ'ר ובין אם מסיבה אחרת – באופן שמפריע לתנועה בכביש ובכך מסכן הן את הנהגים האחרים והן את מי שנמצא ברכב שאין ברירה אלא להעמידו בצד הכביש. בפרט כך הדבר בכבישים הבין-עירוניים שבהם המכוניות נעות במהירות גבוהה ולא תמיד מסוגלות להגיב בזמן לרכב שעומד בשוליים. בהתאם חשוב מאוד למצוא מקום שבו אפשר להעמיד את הרכב המפונצ'ר מבלי שהדבר יהווה הפרעה לתנועה. דגש נוסף הוא היצמדות לימין, כך שההפרעה לתנועה תהיה הכי מצומצמת שאפשר. כאמור רצוי תוך כדי בלימה להקדיש מחשבה גם למידת ההתאמה של המקום בו תעמידו את הרכב, כך שלא תיצרו הפרעה לתנועה ולא תעמידו אתכם בסכנה.

על מה חובה להקפיד אחרי שעוצרים?

אחרי שעצרתם את הרכב – כאמור במקום שמייצר מינימום הפרעה לתנועה ומינימום סכנה – חשוב להפעיל אורות מהבהבים כדי להפוך את המכונית לבולטת יותר. במרחק של כ-10-15 מטר מאחורי המכונית, ובמיקום בולט ככל האפשר, יש להציב משולש אזהרה כדי לספק לנהגים האחרים עוד התראה לגבי העובדה שהמכונית שלכם עומדת בשוליים. עוד מחייב החוק (וההיגיון) לבישת אפוד זוהר. אם אתם לא לבד ברכב, הנחו את הנוסעים האחרים לצאת ממנו ולמצוא מקום שאינו קרוב למדי לרכב וכמובן לא בסמוך לכביש – רצוי באופן כללי שהם יתרחקו ככל האפשר.

החלפת הצמיג המפונצ'ר חייבת להתבצע בזהירות, תוך תשומת לב מתמדת לכביש, אבל גם במהירות. אם לא ניתן להחליף צמיג בבטיחות מלאה, כדאי לשקול הזמנת גרר – מוטב "להפסיד" סכום כסף מסוים מאשר להיפגע בתאונת דרכים.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
לחץ אוויר בצמיגים ומניעת תאונות דרכים
כללי בטיחות לשמירה על צמיגים