הדגמים השונים של הטרקטורונים הפכו בשנים האחרונות לכלי רכב פופולריים יותר ויותר. חקלאים משתמשים בטרקטורון לביצוע עבודות שונות, כמו אחיו הבכור הטרקטור, יחידות מיוחדות בצבא נעזרות אף הן בכלי הרכב המתאפיינים ברמת עבירות גבוהה מאוד והמטרה הרווחת ביותר היא טיולים בשטח ורכיבות שמניבות את השילוב המענג של נחת ואדרנלין.
מאחר שמדובר ברכב שטח במהותו, אך טבעי הוא שהצמיגים הם אחד המרכיבים החשובים ביותר בכל טרקטורון וטרקטורון. בהקשר זה כדאי לציין כי גם החוק בארץ מחייב בעלי טרקטורונים להשתמש בהם אך ורק בדרכים לא סלולות (ניתן לעלות על כביש רק על-מנת לחצותו, או אם מדובר על דרך פנימית בתוך מושב או קיבוץ) – כך שלצמיגי הטרקטורונים תפקיד משמעותי וכדאי כמובן להשקיע מחשבה בבחירתם.
לאיזו מטרה משמש הטרקטורון?
הפרמטר הראשון לפיו בוחרים צמיגים לטרקטורונים הוא השימוש המיועד בכלי.
צמיגים לטרקטורון עבודה
כשהטרקטורון משמש לעבודה, הדגש העיקרי מבחינת הצמיגים שיורכבו עליו הוא יעילות. כמו כן צמיג לטרקטורון עבודה חייב להבטיח מקסימום נוחות, ובפרט במקרים שבהם מדובר על שעות עבודה רבות ורציפות, כך שהרכיבה חייבת להיות חוויה נעימה ולא לטלטל את הגוף יתר על המידה. עוד כדאי להעדיף צמיגים עמידים, שישרתו אתכם לאורך שנים רבות ויעניקו יחס עלות תועלת משתלם במיוחד.
צמיגים לטרקטורון ספורט
בחירת צמיגים עבור טרקטורוני ספורט מושפעת לא רק מפרמטים כגון אמינות ועמידות אלא גם מהיכולת להבטיח ביצועים מרשימים וסוחטי אדרנלין, גם על חשבון הנוחות והנינוחות, ובפרט כך הדבר כשעל הטרקטורון צפויים לעלות רוכבים מנוסים ששולטים היטב בכלי. כמו כן חובה לוודא שמדובר על צמיגים עם רמת בטיחות מרבית – כדי שההנאה לא תבוא על חשבון הזהירות הנדרשת.
צמיגים לרכיבה בחולות
סוג נוסף של צמיגי טרקטורונים הוא כזה שמותאם במיוחד לרכיבה בחולות ונועד להבטיח שלא תתחפרו בחול אלא תוכלו לצלוח כל שטח וכל מכשול בקלילות. מאחר שבישראל אין דיונות חול רבות, זהו סוג פחות נפוץ, ועוד חשוב להדגיש בהקשר זה כי החוק בארץ אוסר על רכיבה על טרקטורונים בחופי ים ובשמורות טבע, פרט לשבילים המיועדים לכך. רכיבה בניגוד לחוק זה אינה רק עבירה פלילית אלא גם התנהגות לא ראויה שפוגעת במידה ניכרת בסביבה.
אילו מידות יש לצמיגים לטרקטורונים?
לכל צמיג לטרקטורון ישנן 3 מידות – גובה, רוחב וקוטר הג'אנט שעבורו הוא מתאים. כך למשל 20-10-9 מעיד כי גובה הצמיג הוא 20 ס"מ, רוחבו 11 ס"מ ויש להרכיב אותו על ג'אנט שהקוטר שלו הוא 9 ס"מ. מידה זו מתאימה לצמיג אחורי בטרקטורון. לצמיגים קדמיים מתאימות מידות כמו 22-10-7 וכן 21-10-7, ואילו כשמחפשים צמיג לטרקטורון ספורטיבי כדאי להעדיף מידות כמו 18-10-8 עבור צמיגים בסרן האחורי ו-20-10-6 לצמיגים בסרן הקדמי.
משקל צמיגי טרקטורון – קל או כבד?
צמיגי טרקטורונים נדרשים לספק יכולת עבירות גבוהה במיוחד וכן עמידות בפני כל תוואי שטח, ובהתאם משקלם יחסית גבוה. למעשה, תוספת המשקל של צמיגים לטרקטורון היא כ-20-25% ממשקלו הכולל של הכלי, אבל ישנה גם בחירה בין צמיגים קלי משקל יחסית לבין כאלה שהם מסיביים במיוחד.
באופן עקרוני ככל שהצמיג קל יותר, כך משתפרות היכולות הספורטיביות – בזכות תאוצה טובה יותר ואפשרויות תמרון רחבות יותר – אבל מצד שני רמת העמידות פוחתת במידה מסוימת. מומלץ להגיע לפנצ'ריה איכותית שבה עובדים אנשי מקצוע מנוסים ובעלי יושרה כדי להבין מהו המשקל האופטימלי של הצמיגים לטרקטורון הספציפי שלכם.
חוזק הדפנות
צמיגים לטרקטורונים נמדדים עפ"י פרמטר נוסף, שנקרא פליי – חוזק דפנות הצמיג. מידות פליי רווחות הן 10, 8, 6, 4 ו-2, כשככל שהמידה גדולה יותר כך הדפנות יותר חזקות, הסיכון לפנצ'ר פוחת ובאופן כללי לצמיג יכולת טובה יותר להתמודד עם כל מה שייתקל בו. בהתאם, אם השימוש הצפוי בטרקטורון כולל רכיבה בשטחים קשים, כדאי להשקיע בצמיגים עם פליי גבוה.
יצרני צמיגי טרקטורונים מובילים
לנוכח העומס הרב המוטל על צמיגים לטרקטורונים וחשיבותם המכרעת מבחינת הבטיחות, מומלץ לבחור צמיגים של יצרנים מובילים בתחום, דוגמת דורו וקרלייל.
צמיגי דורו
חברה ותיקה (שהוקמה ב-1945). פירוש השם הוא קיצור של המונח Durability, כלומר עמידות, ואכן צמיגי דורו מבטיחים עמידות מקסימלית בזכות ההשקעה המתמשכת של החברה במחקר ופיתוח. דגמים מובילים הם DI2025 ו-HF274.
צמיגי קרלייל
גם קרלייל (Carlisle) הוא מותג ותיק בעולם הצמיגים ובפרט כשמדובר על צמיגים לטרקטורונים. הדגמים המובילים של החברה האמריקאית הם AT489 ו-Mud Trax.