מחירי הדלק בישראל, ובמדינות רבות נוספות, גבוהים מאוד. למעשה, עלות התדלוקים היא אחת ההוצאות המשמעותיות ביותר של בעלי רכב, וכדי להבין עד כמה ניתן להגיע לתחנת דלק בשעות הערב כשלמחרת צפויה התייקרות נוספת של מחיר הדלק – סביר להניח שתיתקלו בתור בלתי מבוטל של נהגים שמנסים לתדלק במחיר הנוכחי, המעט נמוך יותר, ולחסוך כמה שקלים. עוד כדאי לקחת בחשבון שלצריכת דלק גבוהה ישנה עלות כפולה: ראשית כאמור העלות הכלכלית לנהג, שמסתכמת באלפי שקלים בשנה (בהתאם לקילומטראז' של כל רכב). העלות השנייה היא העלות הסביבתית. אמנם לא תמיד ניתן למדוד את היקף הפגיעה בסביבה ואת התרומה של צריכת הדלק לזיהום האוויר, ועוד יותר קשה לכמת את הנזק שגורם האוויר המזוהם לחיים של כולנו, אולם במאה ה-21 כבר ברור מעל לכל צל של ספק שחובה לעשות הכל כדי לצמצם את היקף הפגיעה (שכן, למשל, על פי מחקר של ארגון הבריאות העולמי, בישראל מתים בטרם עת כ-2,000 איש מדי שנה עקב מחלות שזיהום אוויר הוא אחד הגורמים להן).
המסקנה: כדאי, ואפילו חובה, לצמצם את צריכת הדלק. אחת הדרכים היא להקפיד על צמיגים תקינים.
כמה דלק תחסכו עם צמיגים איכותיים ותקינים?
מאחר שההגדרה "צמיג איכותי" אינה אחידה, וגם המונח "צמיג תקין" כולל מגוון רחב של מצבים של צמיגים, אין נתונים חד משמעיים לגבי מידת החיסכון בצריכת הדלק כשמקפידים על התקנת צמיגים איכותיים ושומרים על תקינותם. עוד כדאי לקחת בחשבון שישנם מרכיבים רבים נוספים שמשפיעים על צריכת הדלק פר קילומטר, אבל גם כך על-פי מחקרים שונים מדובר בחיסכון בלתי מבוטל שעשוי להגיע למאות שקלים בשנה (וכאמור גם לצמצום של זיהום האוויר שגורמת לו המכונית). כך לדוגמה מחקר מקיף שנערך בארה"ב גילה שעלייה של 10% ברמת ההתנגדות לגלגול של הצמיג (עקב לחץ אוויר לא תקין או איכות ירודה של הצמיג מלכתחילה) מובילה לעלייה של 1-2% בצריכת הדלק, נתון שמסתכם עבור קילומטראז' ממוצע של 20,000 ק"מ בכ-20-40 ליטר דלק. כמובן שעלייה משמעותית יותר ברמת ההתנגדות לגלגול מובילה לצריכת יתר גבוהה אף יותר, וישנן גם עדויות של נהגים לפיהם צמיגים לא איכותיים גרמו לעלייה של 15-20% בצריכת הדלק הממוצעת, מבלי שחלו שינויים אחרים במכונית או באופי השימוש בה.
עוד כדאי לציין כי לפני מספר שנים שיווקה חברת צמיגי גודייר סדרה חדשה של צמיגים בשם Efficient Grip – צמיגים שמתאפיינים במשקל נמוך יותר ועל כן גם בהתנגדות נמוכה יותר לגלגול ובייצור כמות חום נמוכה יותר בעת השימוש. לפי נתוני החברה עצם התקנת צמיגים אלה חוסכת כ-30 ליטר עבור היקף קילומטראז' ממוצע של 20,000 ק"מ.
איך לשמור על הצמיגים תקינים?
הבסיס של שמירה על צמיגים תקינים, ובזכות זאת צריכת דלק אופטימלית, הוא הקפדה מתמדת על לחץ אוויר מתאים בכל אחד מהצמיגים. לחץ האוויר האידיאלי הוא זה שממליץ עליו יצרן הרכב, חשוב לבצע את ניפוח הצמיגים כשהם קרים, כלומר בתחילת נסיעה, ובנוסף לצמצום צריכת הדלק תועלות נוספות הן שיפור אחיזת הכביש של המכונית, הארכת מרחק הבלימה והארכת תוחלת החיים של הצמיגים.
אילו עוד מרכיבים משפיעים על צריכת הדלק?
מרכיבים משמעותיים נוספים בצריכת הדלק שלנו הם עומס התנועה (שהרי פקקים לא מבזבזים לנו "רק" זמן אלא גם דלק יקר), תנאי הכביש (עוד נתון שעליו אין לנו שליטה באופן מלא) ואופי הנהיגה שלנו – פרמטר שכן נמצא בשליטתנו. בפרט מומלץ לנסוע במהירויות שאינן גבוהות מדי. כך למשל מחקר של צמיגי ברידג'סטון גילה שהעלאת מהירות הנסיעה של משאית מכ-90 קמ"ש לכ-120 קמ"ש מגדילה את צריכת הדלק ב-39%!
מהו "צמיג חסכוני בדלק"?
ישנן יצרניות צמיגים שמציעות צמיגים שמוגדרים כ"חסכוניים בדלק". במרבית המקרים החיסכון בצריכת הדלק מושג בזכות ההתנגדות הנמוכה לגלגול של הצמיג, וכתוצאה מכך מרחק הבלימה של הרכב יהיה מעט גדול יותר ביחס למרחק הבלימה של אותו רכב עם צמיגים בעלי התנגדות גבוהה יותר לגלגול. הפחתת צריכת הדלק היא כאמור מטרה חשובה ובעלת תועלות משמעותיות, כך שבהחלט כדאי לשקול התקנת צמיגים חסכוניים שכאלה, ולקחת בחשבון את הצורך לנהוג במשנה זהירות אף יותר מהרגיל. בכל מקרה מומלץ להגיע לפנצ'ריה אמינה ומקצועית, שם ישמחו לסייע לכם להגיע לצמיגים המתאימים ביותר לצרכים שלכם ולהעדפותיכם.