אחת הסיבות העיקריות לתאונות דרכים נקראת "הגורם האנושי" – כלומר נהיגה שאינה זהירה מספיק ועל כן מובילה למצבים מסוכנים ולתאונות. תשומת לב רבה מוקדשת לצמצום השפעת הגורם האנושי הנ"ל, בין אם דרך אכיפה נמרצת של חוקי התעבורה ובין אם באמצעות פיתוח מערכות טכנולוגיות שמסייעות לנהגים להימנע מטעויות, ובסופו של דבר, כך עושה רושם, גם יחליפו אותו בני האדם ויחסכו לנו את הצורך לנהוג.
אבל הגורם האנושי בהקשר השלילי הנ"ל עלול לבוא לידי ביטוי בדרך נוספת – אי הקפדה על רכב תקין שכל מערכותיו מתפקדות באופן מיטבי. בפרט מסוכן המצב שבו לא נשמרים כללי הבטיחות לשמירה על הצמיגים ועל כן נפגעת אחיזת הכביש של הרכב, דבר שעלול להוביל לאובדן שליטה ופגיעה חמורה.
הבסיס לצמיגים תקינים הוא לחץ אוויר בהתאם להמלצות היצרן ואופי השימוש במכונית, החלפת צמיגים שנשחקו והתקנת צמיגים איכותיים שעומדים בתקנים העדכניים – על בסיס זה כדאי להוסיף עוד כמה כללי בטיחות מתקדמים לשמירה על צמיגים ושמירה על שלומם של כל הנוסעים ברכב.
למה הצמיג עלול להתפוצץ כשהרכב תקוע ואיך למנוע את זה?
מצבים שבהם הרכב נתקע בחול, בבוץ או בשלג (מצב נדיר בישראל, אבל לא בלתי אפשרי), יוצרים סיכון מוגבר להתפוצצות של אחד הצמיגים.
לחיצה חזקה מדי על דוושת הגז כשהצמיגים מחופרים בבוץ או בחול, או כאמור בשלג, עלולה ליצור כוחות צנטריפוגליים רבי עוצמה, עד כדי פיצוץ צמיג. בהתאם חשוב מאוד לבצע את ניסיון החילוץ של הרכב בעדינות ובהדרגתיות, ולהניע את הרכב קדימה ואחורה לסירוגין עד שהוא ישתחרר ובכל מקרה לא לנסות לעשות זאת ע"י לחיצה חזקה על דוושת הגז.
עוד כלל חשוב מאוד בהקשר זה הוא לא לעמוד בסמוך לצמיג שמסתובב במקום – לא כשהרכב תקוע וגם לא במוסך או בתחנת שירות כשהוא מסובב במהירות למטרה כזו או אחרת. הדבר מסוכן מאוד ועלול להוביל לפגיעה חמורה!
צמיגים זהים – לפחות על כל סרן
מומלץ לשמור על 4 צמיגים זהים מבחינת הסוג (כביש/ שטח/ סימטרי/ אסימטרי וכו'), המידות, קוד המהירות והיצרן. מעבר להמלצה, חל איסור על התקנת 2 צמיגים שונים על אותו סרן – צמיגים שונים על אותו סרן עלולים להוביל למצב שבו כושר הבלימה של צמיג אחד שונה מכושר הבלימה של הצמיג השני ולאובדן שליטה על הרכב.
השתמשו בצמיגים שמתאימים למכונית
לא כל צמיג מתאים לכל מכונית – הקפידו להרכיב על הרכב שלכם אך ורק צמיגים שמתאימים לו! ניתן להתקין צמיג עם קוד מהירות גבוה מזה שממליץ היצרן וכן צמיג עם קוד עומס גבוה מזה שמופיע בהמלצת היצרן, ובכל מקרה רצוי לרכוש צמיגים חדשים אך ורק אצל משווקים מורשים ובמוסכים מקצועיים ומהימנים שלא יסתכנו במכירת צמיג לא מתאים ולא יסכנו אתכם.
הימנעו מעומס יתר על המכונית
לכל צמיג יש קוד שמציין מהו העומס המרבי שהוא מסוגל לשאת. הקוד מופיע על גבי הצמיג עצמו, ביחד עם נתונים חשובים נוספים (תאריך הייצור, המהירות המקסימלית המותרת לגבי הצמיג ועוד), ובכל מוסך רציני ישמחו לסייע לכם להבין כמה משקל ניתן להעמיס על המכונית שלכם בהתאם לסוג הצמיגים – אל תטילו על הרכב ועל הצמיגים משקל שהם לא מתוכננים לשאת: עומס יתר עלול לגרום לנזק חמור לצמיג, איכותי ככל שיהיה, עד כדי התפוצצות. בנוסף מוביל עומס יתר לצריכת דלק מופרז ולבלאי מואץ של הצמיגים, כך שגם בהיבט הכלכלי מדובר בהתנהלות לא יעילה ולא מומלצת, וכמובן שמבחינה בטיחותית מדובר במתכון לאסון.
לא לשכוח לוודא שהצמיג הרזרבי תקין
גם נהיגה בזהירות מרבית, התקנת צמיגים איכותיים של יצרנים מובילים ושמירה על כל צמיג בהתאם לכל הנחיות הבטיחות וההמלצות לא מבטיחה פטור מפנצ'רים. במקרים אלה נכנס לתמונה הצמיג הרזרבי, וכדי שהוא יוכל להיכנס לתמונה ולמלא את תפקידו החשוב חשוב לוודא שהוא תקין לחלוטין ושלחץ האוויר בו הוא זה הנדרש.
כדאי לדעת שגם מי שמקפיד למלא אוויר בכל הצמיגים בתדירות המומלצת ואפילו עובר על כל צמיג ביסודיות כדי לוודא שאין בו עיוותים, סדקים או חתכים, לא תמיד מקפיד על התנהלות דומה לגבי הצמיג הרזרבי – וכאמור בעת צרה הדבר עלול למנוע מכם לנצל את הפתרון הפשוט של החלפת צמיג ונסיעה למוסך.
בכל מקרה חל איסור לנסוע עם צמיג מפונצ'ר וגם הרכבת צמיג רזרבי של מכונית אחרת אסורה. עוד כדאי לזכור שהצמיג הרזרבי לא נועד לנסיעות ארוכות אלא רק כדי להוביל אתכם בבטחה למוסך מקצועי שם תטופל הבעיה באופן יסודי.
מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
כללי בטיחות בסיסיים לשמירה על צמיגים
הכביש רטוב? טיפים לנהיגה חכמה, צמיגים תקינים ומקסימום בטיחות