לא מעט נהגים נוטים לזלזל בהמלצות על היערכות מיוחדת לקראת החורף, ובטיפים להקפדה יתרה על זהירות ואמצעי בטיחותית בעונה זו, וחבל. נהיגה בחורף מחייבת תשומת לב מרבית, רבה אף יותר מהרגיל, גם כדי לא להיתקע באמצע הדרך וגם על-מנת שלא להיקלע למצבים מסוכנים.
מתי חובה להדליק אורות על פי החוק?
החוק בישראל מחייב הדלקת אורות בכבישים בין עירוניים בין ה-1 בנובמבר ל-1 באפריל בכל שנה. נהגי אוטובוסים, משאיות ומוניות מחויבים להפעיל אורות גם בכבישים העירוניים, ואילו בכלי הרכב הדו גלגליים יש להדליק את האורות לאורך כל השנה ובכל כביש שהוא. העונש על הפרת תקנה זו כולל קנס של 100 ש"ח ו-2 נקודות חובה, ובכל מקרה מומלץ במהלך החורף להשתמש באורות הרכב בכל נסיעה, בלי קשר לחוק.
אילו רכבים נדרשים לעבור בדיקת חורף על פי החוק?
סעיף רלוונטי אחר בתקנות התעבורה שנוגע לנהיגה בחורף הוא חובת מעבר בדיקות חורף: כדאי לדעת שכל כלי הרכב המסחריים שמשקלם הוא 10 טון ומעלה חייבים לעבור בדיקה יסודית, שכוללת את הצמיגים, מערכת ההיגוי, הבלמים, התאורה ועוד, וכי יש להשלים בדיקה זו, וכמובן לעבור אותה, עד ל-1 בנובמבר בכל שנה. רכב עם ליקויים משמעותיים עלול להיות מורד מהכביש (ע"י משרד התחבורה, שעורך ביקורות פתע בכבישים רבים), וחמור מכך, עלול להיות מעורב בתאונה קשה.
מה חשוב שיהיה במכונית?
כדאי לוודא לפני כל נסיעה שיש לכם במכונית ערכת עזרה ראשונה (כמובן בתקווה שלא תידרשו להשתמש בה), כבלים להצתת הרכב אם ישנה בעיה כלשהי במצבר (ובאופן טבעי גם בהם יש לקוות שלא יהיה שימוש, וכדי להקטין את הסיכוי לצורך באותם כבלים מומלץ לבצע בדיקה יסודית של המצבר לפני החורף), פנס (עם סוללות תקינות) ובקבוק מים.
באיזו תדירות רצוי למלא אוויר בצמיגים?
לחץ אוויר תקין בצמיגים, בהתאם להנחיות היצרן ולאופי השימוש ברכב, הוא נדבך מרכזי בהבטחת אחיזת כביש אופטימלית בכל עונות השנה – אבל בחורף חשוב עוד יותר לוודא שלא חסר אוויר באף צמיג. אם בקיץ התדירות המומלצת היא לרוב אחת לשבוע (אם כי לנהגים שצוברים קילומטרים רבים מדי יום כדאי למלא אוויר בצמיגים אפילו פעמיים בשבוע), הרי שבחורף כדאי להכפיל את מספר הביקורים בתחנת הדלק הקרובה לביתכם (חשוב לבצע את בדיקת לחץ האוויר כשהצמיגים עדיין קרים ולא אחרי נסיעה משמעותית). עוד כדאי לזכור בהקשר זה שלחץ אוויר תקין מסייע גם בהארכת תוחלת החיים של הצמיגים ובמניעת צריכת דלק גבוהה יתר על המידה.
מתי כדאי להשתמש באורות ערפל?
אורות ערפל כשמם כן הם, נועדו להבטיח ראות מיטבית כשיש ערפל. בכל זמן אחר יש להימנע משימוש באורות אלה, שעלולים לסנוור את הבאים מולכם ולסכן אותם (ואתכם).
מה זה תת היגוי ואיך להימנע ממנו?
מצב בעייתי בעונת החורף הוא תת היגוי – במהלך סיבוב, החרטום עלול להרחיב את הרדיוס של הסיבוב, ועל כן הפנייה של הרכב אינה זו שתכננתם אלא פחות מדי. בפרט עלול להתרחש תת היגוי כשמהירות הנסיעה גבוהה מדי, או אם האצתם מוקדם או חזק מדי לקראת יציאת המכונית מהסיבוב. האינסטינקט הוא לסובב את ההגה עוד, אבל הפתרון הנכון הוא להאט, בין אם ע"י הפסקת הלחיצה על דוושת הגז ובין אם באמצעות בלימה עדינה.
מה זה היגוי יתר ואיך להימנע ממנו?
מצב בעייתי אחר הוא כשהחלק האחורי של המכונית סובל מאובדן אחיזה ומחליק החוצה, כך שנוצרת פנייה גדולה מדי. מצב זה נקרא היגוי יתר, ובין הסיבות לו: חוסר אוויר בצמיג אחורי או צמיג אחורי שחוק. האינסטינקט הוא לבצע היגוי נגדי, כלומר לסובב מיד את ההגה לכיוון שאליו מחליקה המכונית. הפתרון הנכון הוא בלימה החלטית ומהירה. שימו לב – בלימה חלשה עלולה להחמיר את היגוי היתר.
למה חשוב להתחשב גם בהולכי הרגל?
נהיגה בחורף מחייבת תשומת לב מלאה לנעשה בכביש – לפניכם, מאחוריכם ומצדדיכם. במקביל חשוב מאוד לא להתעלם גם מהולכי הרגל. סיבה אחת לכך היא שבחורף, ובמיוחד כשיורד גשם אבל גם "רק" כשקר, הולכי רגל ממהרים למקום מוגן וחמים ולעתים עלולים לשכוח את כללי הזהירות ולהתפרץ לכביש. כשלוקחים בחשבון את מרחק הבלימה הגדול יותר כשהכביש רטוב, התוצאה עלולה להיות קשה מאוד, ולכן חשוב להבחין בהתנהגות מסוכנת שכזו עוד לפני שהיא מתרחשת, ולהיערך אליה בהתאם. עוד סיבה היא שאותם הולכי רגל יכולים להיות גם ההורים שלכם, הילדים שלכם, חברים שלכם וכו' – וכפי שלא הייתם רוצים להשפריץ מי שלולית עכורים על מישהו שיקר ללבכם, כך רצוי להימנע מכך גם כשעוברים ליד בני אדם אחרים.
מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
צמיגים לרכב
כיצד להכין את הרכב לקראת נהיגה בחורף
נהיגה בטוחה – מאמרים נוספים