כשאנחנו נכנסים למכונית שלנו כדי להגיע ליעד כזה או אחר מן הסתם אנחנו מאמינים שנגיע אליו בשלום בלי להיות מעורבים בדרך בתאונה. 1 מכל עשרים תאונות דרכים – כך עפ"י מחקרים שונים – היא תוצאה של צמיגים לא תקינים ובפרט לחץ אוויר נמוך מדי. רק 1 מכל 4 נהגים בארץ מקפיד לבדוק בתדירות הרצויה את צמיגי המכונית שלו.
שלושת המשפטים הנ"ל מייצרים סתירה בלתי מובנת – אם אנחנו רוצים לצמצם את הסיכון להיפגע בתאונת דרכים, מדוע רובנו לא מוכנים להקדיש 5 דקות פעם בשבוע לבדיקה של הצמיגים?
למה צמיג עם לחץ אוויר נמוך כל כך מסוכן?
צמיג שאינו מנופח כהלכה – כלומר לחץ האוויר באחד הצמיגים או יותר אינו זה המומלץ ע"י יצרנית הרכב – גורם לכך שאחיזת הכביש של המכונית תהיה לקויה. בהתאם הנהגים של אותן מכוניות עם צמיגים שלא יכולים לבצע את תפקידם באופן אופטימלי עלולים להיקלע למצבים מסוכנים, ובפרט אם הם נוהגים במהירויות יחסית גבוהות (והרי אין כמעט נסיעה שבמהלכה לא מגיעים למהירות של כמה עשרות קמ"ש).
אחיזת כביש שאינה מיטבית עלולה לגרום לאובדן השליטה ברכב, ועבור נהגים שאינם מיומנים בהחזרת השליטה לידיהם במקרים שכאלה, התוצאה כמעט תמיד תהיה תאונה, ואפילו חמורה. מחקר מקיף של הסוכנות הלאומית לבטיחות בדרכים של ארה"ב (ה-NHTSA) גילה שלפחות 5% מתאונות הדרכים נגרמות עקב צמיגים לקויים, וכי רמת הסיכון של מכונית שלחץ האוויר בה אינו זה המומלץ לגרום לתאונת דרכים קטלנית היא פי 3 ביחס לרכב שבעליו מקפיד לנפח את הצמיגים לפי ההנחיות והכללים.
איך להבטיח לחץ אוויר נכון בצמיגים?
כדי לוודא שכל הצמיגים מנופחים כהלכה, צריך קודם כל להבין מהו לחץ האוויר המומלץ ע"י היצרן: ברוב המכוניות ישנה מדבקה על הדלת שליד הנהג, ובה מפורטים לחצי האוויר השונים הרצויים. חשוב לשים לב שייתכנו הבדלים בין הצמיגים הקדמיים לאחוריים, וכן המלצות שונות למכוניות שבדרך כלל סוחבות משקל גדול (כי הן נוסעות מלאות, או כי מועמסים עליהן ציוד או סחורה) ולמכוניות שלא נדרשות לעמוד בעומס רב.
אם אין מדבקה שכזו, ניתן למצוא את ההמלצות בספר הרכב, וגם בכל פנצ'ריה שמכבדת את עצמה ישמחו לעזור לכם.
בדיקת לחץ האוויר צריכה להתבצע כשהצמיגים קרים. בהתאם מומלץ להיכנס לתחנת דלק בתחילת הנהיגה, לפני שהצמיגים מתחממים, או לחילופין לרכוש מד לחץ אוויר (פריט שעלותו כ-100 ש"ח) ולמדוד את הלחץ בצמיגים עוד לפני שמתחילים בכלל לנהוג. מד לחץ שכזה גם מבטיח מדידות מדויקות, דבר שלא תמיד מובטח לכם בכל תחנת דלק (לא תמיד מד הלחץ שלהן מכויל כהלכה).
את הבדיקה והניפוח כדאי לבצע פעם בשבוע, ואם אתם גומאים קילומטרים רבים מדי יום, אפילו פעמיים בשבוע. המלצות חשובות נוספות בנוגע לצמיגי הרכב הן:
* לבחון אחת לשבוע את החריצים בסוליית הצמיג. אם עומקם הוא פחות מ-2 מ"מ גם לחץ אוויר אופטימלי לא יעזור להבטיח אחיזת כביש מספיק טובה, ויש להחליף את הצמיגים ללא עיכוב.
* בדיקה כללית של הצמיגים לפחות פעם בחודש – כל עיוות בדופן, סימני שחיקה או כל דבר שמהווה אינדיקציה לפגיעה בצמיג מחייבים הגעה לפנצ'ריה כדי לברר האם נדרשת החלפת הצמיג.
* צמיג בן 4 ומעלה כדאי להחליף. את גיל הצמיג ניתן לקרוא על גביו – הוא מופיע בצורת קוד בן 4 ספרות, כשהשתיים הראשונות הן השנה בה יוצר הצמיג והשתיים האחרונות הן השבוע באותה שנה.
היתרונות המשמעותיים הנוספים של צמיגים תקינים
בנוסף לצמצום הסיכון להיות מעורבים בתאונות דרכים קשות – מן הסתם סיבה מספיק טובה להקדיש את תשומת הלב הרצויה ואת הזמן הלא רב לשמירה על לחץ אוויר תקין בצמיגים – ישנם יתרונות בלתי מבוטלים נוספים לכך:
* חיסכון כספי – לחץ אוויר בגלגלים שהוא תקין מבטיח מקסימום ניצול של כל ליטר דלק וחוסך את הצורך להיכנס לתחנת דלק בתדירות גבוהה יתר על המידה. כמו כן תוחלת החיים של צמיג שאינו מנופח כראוי עלולה להתקצר בכ-30%, וזאת בגלל שהוא מתעוות תוך כדי נסיעה וצבירת חום, ובנוסף רמת החיכוך שלו עם הכביש גדולה יותר – וגם לכך יש כמובן מחיר כלכלי של ממש.
* נוחות הנסיעה – לחץ אוויר בגלגלים שהוא נמוך מדי פוגע כאמור באחיזת הכביש של הצמיגים ואילו לחץ אוויר גבוה מדי עלול ליצור נוקשות ולגרום לכך שיושבי הרכב ירגישו כל זעזוע בדרך. לחץ אוויר בהתאם להמלצות היצרנים מספק לא רק חווית נסיעה בטוחה אלא גם נוחה.
מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
כללי בטיחות בסיסיים לשמירה על צמיגים
כיצד לשמור על צמיגי רכב תקינים ומה לעשות כאשר צמיג מתפוצץ בזמן נהיגה
כללי בטיחות לנהיגה בתנאי דרך קשים