צמיגים לרכב שטח – כל מה שצריך לדעת
מספרם של רכבי השטח בארץ צומח משנה לשנה, כשעוד ועוד ישראלים מגלים את ההנאה הטמונה בנסיעה בלב ואדיות, נקיקים וערוצי נחל, בטיפוס ממונע על גבעות, ירידה לגאיות ושוב זינוקים אל ראשי הרים. מצד שני חלק גדול מרכבים אלה נע גם על גבי כבישים "רגילים", שבאופן טבעי מחייבים התנהגות שונה לחלוטין של המכונית ובפרט בכל הקשור לחיבור בין הצמיגים למשטח עליו נע הרכב – כך שחשוב מאוד לבחור בחוכמה את הצמיגים לרכב.
אילו סוגים של צמיגים לרכב שטח יש?
החלוקה העיקרית של צמיגים לרכב שטח היא לפי השימוש העיקרי שלהם:
- צמיגי MT – צמיגים המקנים רמת עבירות גבוהה במיוחד, אך בעלי אחיזת כביש פחות טובה. בהתאם הם אידיאליים לנהיגת שטח ופחות מתאימים לנסיעות רגילות.
- צמיגי MS – צמיגים שמיועדים לנסיעה בכבישים רגילים, ועל כן מתאימים למי שרוכש רכב שטח בעיקר בזכות ממדיו המרשימים והעוצמה הטמונה בו ופחות על מנת לחוות נהיגה בתנאי שטח אמיתיים.
- צמיגי AT – מכונים גם צמיגי "חצי חצי", ומהווים מעין פשרה בין שני הסוגים הקודמים של צמיגים לרכב שטח. מאפשרים נהיגה בכל תנאי ותוואי, אם כי גם בשטח וגם בכביש הם אינם האופציה האופטימלית.
סוגיה נוספת היא ממדי הצמיג: צמיג גבוה יותר, למשל, מגדיל את המרווח בין הגחון לקרקע ומשפר את רמת העבירות – אולם החוק בארץ אוסר על שינוי מידות הצמיג ביחס לרישיון הרכב.
ההבדלים בין צמיגי שטח לצמיגי כביש
צמיגי שטח מתאפיינים בקוביות משוננות, חריצים עמוקים ושיניים גסות – כך שמבחינתם מעבר בשטח בוצי הוא משחק ילדים. בנוסף יש להם דפנות עמידות במיוחד כדי שמפגש עם סלעים ושאר גורמי סכנה שיש בחיק הטבע לא יפגעו בצמיג ולא ישביתו את הרכב.
צמיגי כביש לעומת זאת מתאפיינים בסוליה בעלת חריצים דקים יחסית המבטיחים אחיזת כביש מרבית והדפנות שלהם פחות מסיביות.
הבדל נוסף הוא במידת החתך, כלומר היחס (באחוזים) בין גובה הדופן של הצמיג לבין הרוחב. כשמדובר בצמיגי כביש – בין אם הם מורכבים על מכונית רגילה ובין אם הם משמשים כצמיגים לרכב שטח – החתך נמוך משמעותית: למשל 45 לעומת 75 עבור צמיגי שטח אמיתיים.
איך תבטיחו רמת בטיחות מלאה
הוראת הבטיחות החשובה ביותר היא פשוט להתאים את סוג הצמיגים לשימוש העיקרי של רכב השטח: מתכננים להתנייד בעיקר במרחבים אורבניים? בחרו צמיגי MS (איכותיים). יוצאים לשטח פעם בשבוע? מוטב להעדיף צמיגי MT. נסיעה בתנאי שטח לא קשים מדי ובתדירות לא גבוהה מדי מאפשרת בחירה בצמיגי AT.
האם כדאי להפחית לחץ אוויר בצמיגים של רכבי שטח?
כשנוהגים על כבישים רגילים חובה להקפיד כי לחץ האוויר בצמיגים יהיה בדיוק זה שעליו המליץ היצרן של המכונית.
בנהיגת שטח לעומת זאת ישנם מקרים שבהם כדאי להוריד קצת לחץ – אבל לעשות זאת באופן מושכל, בהתאם לתוואי השטח אותו מתעתדים לעבור ולאחר קבלת המלצות ספציפיות מאנשי מקצוע. בכל מקרה חובה להקפיד על מהירות נמוכה, לוותר על פניות חדות מדי ולשמור מרחק מכל עצם חד שהוא: הדופן של הצמיג בולטת כלפי חוץ בעקבות הפחתת לחץ האוויר וחשוב להגן עליה.
לרשימת הצמיגים שלנו המתאימים לרכבי שטח, כנסו לעמוד המותגים שלנו.