טיול בחיק הטבע עם רכב שטח הוא תמיד חוויה כיפית ומגוונת מאוד – ישראל היא אולי מדינה קטנה יחסית, אבל יש בה המון אפשרויות לטיולי שטח. טיול ברכבי שטח הוא במידה מסוימת גם אתגר, גם לנהג וגם לרכב, ובעיקר לצמיגים: צמיגים לרכב שטח נדרשים להוכיח שהם מסוגלים לעבור כל מיני תוואי שטח, החל מבוץ או חול, דרך מכשולים קטנים יחסית וכלה בסלעים, ועל כן כדאי להשקיע בהם ולרכוש מוצר איכותי במיוחד כמו צמיגי מישלין או צמיגי קונטיננטל.
כמו כל אתגר, אחד המפתחות העיקריים להצלחה הוא היערכות מושכלת, ובמקרה של טיול בשטח עם רכב ההכנות כוללות הכנת רשימת ציוד מסודרת ו-וידוא שכל מה שברשימה גם נמצא על הרכב, עוד קודם לכן בדיקה מדוקדקת של הרכב כדי לוודא שהמערכות השונות במצב תקין לחלוטין ומסוגלות להוביל אתכם בבטחה ובהנאה לאורך המסלול המתוכנן, ועוד לפני הכל רכב שמרבה לטייל זקוק כאמור לצמיגים איכותיים במיוחד של מותג מוביל (צמיגי הנקוק, צמיגי גודייר והאפשרויות עוד רבות).
איזה ציוד חשוב לקחת איתנו לטיול?
כשמתכננים את רשימת הציוד לטיול ברכב שטח ישנה תמיד דילמה: להעמיס, כדי שיהיה לנו כל פריט שאולי נרצה להשתמש בו, או להשאיר חלק בבית כדי שה-4X4 שלנו לא יצטרך לשאת משקל כבד מדי שעלול לפגום בביצועים שלו.
התשובה תלויה כמובן גם באורך הטיול וברמת הנוחות שלה אתם רגילים, ובכל מקרה יש כמה פריטים שהם חובה.
במיוחד אי אפשר להתפשר על ציוד חילוץ: 4 שאקלים (לפחות), 2 רצועות (לפחות, כשמתוכן אחת ארוכה באמת, כלומר 6 מטרים או יותר, והשנייה סביב ה-3 מטרים), קרש עבה ואת חפירה (למקרה שצריך לשלוף את הרכב מהבוץ), פנס ראש כדי שתראו מה אתם עושים אם חושך (פלוס סוללות נוספות, ליתר ביטחון), ארגז עם כלי העבודה הבסיסיים ואל תשכחו לוודא שהג'ק ברכב, וכך גם כבלי התנעה/ בוסטר התנעה, שמנים חיוניים, אזיקונים, איזולירבנד וציוד עזרה ראשונה בסיסי.
לטיול בחורף כדאי לקחת גם סט בגדים מלא להחלפה עבור כל אחד מהמשתתפים בטיול כי ממש לא כיף לחבור הביתה רטובים ורועדים, ובכל עונות השנה לא יוצאים לטיול בלי המון מים, ובעצם אפילו יותר מהמון מים.
מה חשוב לבדוק ברכב לפני שיוצאים לטייל איתו?
כל רכב חשוב לבדוק באופן שוטף, אבל לפני טיול בשטח חובה לבצע בדיקה מדוקדקת במיוחד של המצבר, חיבורי החשמל, הצמיגים, הנשמים, המגבים, גומיות האטימה בדלתות, הנורות ועוד.
מצבר – אף אחד לא רוצה לגלות שהמצבר שלו הגיע לסוף חייו בדיוק כשהוא בסוף העולם שמאלה או בתוך שלולית בוץ ענקית. לפני היציאה לטיול בדקו שאין סימני קורוזיה על המצבר, שהוא לא קשיש מאוד (תאריך ההתקנה מוטבע על המצבר) ועוד המלצה היא להצטייד בסוללה להנעת חירום.
חיבורי החשמל – כל חיבור חשוף או חוט רופף עלול לגרום לקצר אם הוא בא במגע עם מים, ובשטח זהו תרחיש שבהחלט עשוי להתממש. בהתאם חשוב לעבור ביסודיות על כל חיבורי החשמל, גם אלה המקוריים וגם אלה שהתווספו עם השנים.
צמיגים – גם צמיגים של מיטב היצרנים (צמיגי פלקון, צמיגי טויו וכו') מתבלים עם השנים ובפרט כשמדובר ברכב שמרבה לדהור בשטח. חובה לעבור על כל אחד מ-4 הצמיגים, לבדוק שאין בו קרע, עיוות או פגם אחר, שהוא לא יבש מדי, שהחריצים מספיק עמוקים וכמובן גם למלא בו אוויר בהתאם להנחיות היצרן ולקראת טיול בשטח. החלפת צמיג שכבר מתחיל להתעייף (ובסופו של דבר מחירי צמיגים לרכבי שטח אינם בשמיים) עשויה לחסוך לכם עוגמת נפש רצינית מאוד ולהבטיח שהטיול יתנהל בדיוק כפי שתכננתם.
נשמים – ברכב שטח יש נשמים שונים (לסרנים, לגיר ולטרנספר), וכדאי לוודא שהם אינם חסומים ואפילו להגביה אותם אם יש בכך צורך. רק כך תוכלו להיות בטוחים שלא ייכנסו מים אל המכלולים החשובים האלה.
מגבים – ודאו שהם לא יבשים ושהשפריצרים עובדים היטב.
גומיות אטימה – פריט קטן, אבל אם הוא נשחק ייכנסו מים אל רכב השטח שלכם ואתם עוד עלולים להפוך לדגים באקווריום – לא חוויה מומלצת במיוחד…
נורות – הראות בשטח היא קריטית, ולכן רצוי לוודא שכל הנורות תקינות.
האם כדאי להפחית לחץ אוויר בצמיגים לקראת הטיול?
בחלק מהמקרים כדאי להפחית לחץ אוויר של צמיגים ברכב שטח, אבל מומלץ לעשות זאת רק לאחר התייעצות עם אנשי מקצוע.
עוד כדאי לדעת שהיצרנים השונים של צמיגים לרכב שטח, ובהם כל אלה שכבר הוזכרו וגם צמיגי גודריץ', צמיגי ברידג'סטון ועוד, מציעים בחירה בין 3 סוגי צמיגים:
* צמיגי MS – לרכבי שטח שמרבים לנסוע גם בכבישים הרגילים.
* צמיגי MT – צמיגים בעלי רמת עבירות מקסימלית, אבל אחיזת כביש מעט פחות טובה, כך שהם מתאימים לרכבי שטח שבאמת נמצאים רוב הזמן בשטח.
* צמיגי AT – צמיגי חצי חצי, שמהווים שילוב של שני סוגי צמיגי השטח הנ"ל.
הבחירה בהתאם לאופי השימוש הצפוי והרגלי הנהיגה שלכם, ובכל מקרה כדאי לקנות את הצמיגים אצל מומחים בתחום שישמחו לעזור לכם וגם לייעץ לכם להיערך באופן אופטימלי לכל טיול.
מידע נוסף שעשוי לעניין אותך: