איזון גלגלים הוא שירות בסיסי, אבל כזה שחשוב מאוד לבצע אותו באופן מדויק לחלוטין ומושלם.
הסיבה לכך היא שההתנהגות של המכוניות המתקדמות שכולנו נוסעים בהן מושפעת במידה משמעותית מהאיזון של הגלגלים, ועוד יותר מושפעת אם ישנו חוסר איזון, ואפילו קל שבקלים. במקרים אלה נפגמת חווית הנהיגה, צריכת דלק הופכת גבוהה שלא לצורך ואילו תוחלת החיים של הצמיגים מתקצרת.
עוד כדאי לדעת שכמו בתחומים רבים אחרים, גם איזון הגלגלים השתכלל במידה ניכרת וכיום קל יחסית לעשות זאת, באופן טבעי בעזרת מחשבים ומערכות משוכללות שונות.
מתי חשוב לבצע איזון לגלגלים?
הגלגלים חייבים להיות כל הזמן מאוזנים, אבל ישנם מקרים שבהם חובה לבצע איזון גלגלים:
* אחרי החלפת צמיג (וכמובן אחרי הרכבת מספר צמיגים חדשים)
* אחרי תיקון צמיג
* כשמרגישים שההגה רועד בזמן נהיגה (בדרך כלל יורגשו הרעידות במהירויות של 80 עד 100 קמ"ש – כך שאם אתם משתמשים במכונית בעיקר בשטח עירוני ולא מגיעים למהירויות הנ"ל, בהחלט ייתכן שהגלגלים ברכב שלכם לא מאוזנים ואתם כלל לא תרגישו זאת).
אילו סוגי איזון ישנם?
ישנם שני סוגים – איזון סטטי ואיזון דינמי – וחשוב לבצע את שניהם, וכמובן לעשות זאת בדיוק מוחלט.
איזון סטטי מבוצע באמצעות מכונת איזון המיועדת לכך, כשהגלגלים מחוברים למכונית ומסתובבים במהירות של לפחות 300 סיבובים לדקה. איזון סטטי מאתר כל חוסר איזון שלא קשור לגלגל וכמובן מתקן אותו.
איזון דינמי מתבצע על הציר של כל אחד מהגלגלים בנפרד, כשהם מפורקים מהמכונית. לאחר שמוודאים שכל גלגל מאוזן, מחזירים אותם למקומם. במסגרת איזון דינמי לא רק שמאתרים כל נקודה של חוסר איזון אלא גם מוצאים מהי מידת חוסר האיזון ובהתאם מחליטים כמה משקל להוסיף כדי להחזיר את האיזון על כנו. לשם כך נדרש גם ציוד איכותי במיוחד וגם אנשי מקצוע מנוסים שיתפעלו אותו.
באילו מקרים זה עלול לא להצליח?
איזון גלגלים מבטיח אך ורק שהגלגלים יהיו מאוזנים. פעולה זו לא יכולה למנוע את הסכנות שגורם צמיג מעוות, פגום (עקב חבטה), שחוק יתר על המידה ובאופן כללי בלוי – אלא אך ורק להבטיח שלא יהיו הפרשים במשקל. למעשה, עבור צמיגים פגומים או מכופפים ייתכן שמכונת האיזון לא תייצר איזון מושלם, שכן הפעולה שלה מבוססת על ההנחה שהצמיג עגול לחלוטין.
מה ההבדל בין כיוון פרונט לאיזון גלגלים?
גם כיוון פרונט וגם האיזון נועדו להבטיח חווית נסיעה נוחה ומוצלחת, אחיזת כביש מיטבית ובטיחות מקסימלית. ההבדל הוא שאיזון הגלגלים כשמו כן הוא, מוודא שכל גלגל בפני עצמו יהיה מאוזן, ואילו במסגרת כיוון פרונט נבדקים לא רק הצמיגים אלא גם מערכת ההיגוי בחלק הקדמי של המכונית – וזאת במטרה לדייק את זוויות ההיגוי השונות של הרכב. זוויות אלה עלולות להשתנות במהלך הנסיעות ומסיבות נוספות (למשל החלפת חלקים ברכב), וכיוון פרונט למעשה מחזיר את הזוויות להיות אלה שקבע היצרן. נעשה כיוון פרונט גם אחרי החלפת צמיגים.
עלות איזון גלגלים
איזון קדמי או אחורי הינה פעולה בסיסית שמחירה נמוך, ובוודאי שאינו אמור להוות מכשול בפני מי שצמיגי מכוניתו זקוקים לבדיקה חשובה זו – כדאי לזכור שגלגלים לא מאוזנים גורמים לבלאי מואץ של הצמיגים וכן לצריכת דלק גבוהה שלא לצורך, כך שבסופו של דבר ויתור על פעולת האיזון לא רק שלא יחסוך לכם כסף אלא אף עלול לעלות לכם ביוקר.
למידע נוסף בנושא – לחצו כאן