הביקוש לרכבי שטח מסוגים שונים – בין אם כאלה המיועדים לנסיעות בעיקר מחוץ לכבישים ובין אם SUV-ים דו-שימושיים – נמצא במגמת עלייה. בהתאם גדל גם הביקוש לצמיגים לכלי רכב אלה. בחירת צמיגים לרכבי שטח מחייבת תשומת לב לפרמטרים רבים, וכדאי להיעזר במידע בעמוד זה כדי לקבל את ההחלטה הטובה ביותר.
צמיגים לרכב שטח – 4 הקטגוריות הראשיות
צמיגים לרכבי שטח נחלקים ל-4 קטגוריות עיקריות. 3 מהן מיועדות לכלי רכב שנוסעים גם בשטח וגם בכבישי אספלט – H/T, A/T, M/T. הקטגוריה הרביעית היא צמיגים לכלי רכב שנעים אך ורק בשטח.
צמיגי Highway Terrain (H/T) מתאימים למכוניות שרוב הנסיעות בהן הן על כבישי האספלט, ורק לעיתים רחוקות יחסית מגיעים איתן לשטח. צמיגי All Terrain (A/T), שנקראים גם צמיגי 50/50, מיועדים לרכב שנמצא פרקי זמן שווים פחות או יותר בשטח ובכביש. הבחירה בצמיגי Mud Terrain (M/T), שנקראים גם צמיגי בוץ, מומלצת לרכב שנמצא 70% מהזמן בשטח. עבור כלי רכב שנמצאים זמן רב יותר בשטח ישנם כאמור צמיגים ייעודיים – למשל Bogger או Swamper. חשוב להדגיש כי נסיעה בכביש עם צמיגים מהקטגוריה הרביעית לא מומלצת ולמעשה היא כמעט ולא אפשרית.
המאפיינים הייחודיים של צמיגים לרכבי שטח
אחד המאפיינים הבולטים ביותר של צמיגים לרכבי שטח, ובפרט צמיגי Mud Terrain, הוא מבנה אגרסיבי וכן רווחים גדולים בין הקוביות. המטרה היא למנוע הצטברות בוץ ולהבטיח אחיזה מיטבית גם כשנוהגים בסביבה סלעית ובאופן כללי בכל תוואי שטח.
החיסרון של המבנה הנ"ל בא לידי ביטוי בכבישים. ככל שהצמיג מותאם יותר לשטח, כך נוחות הנסיעה בכבישים נמוכה יותר ומרחק הבלימה עלול להתארך (ובפרט כשהכביש רטוב). כמו כן צמיג לרכבי שטח מתבלה בקצב מואץ כשנוסעים בכבישים.
איך מושג האיזון בצמיגי ה-A/T?
כשהשימוש ברכב השטח נחלק פחות או יותר שווה בשווה בין השטח לכביש, ההמלצה היא כאמור על צמיגי A/T. גם לצמיגים אלה מרווחים יחסית גדולים בין הקוביות, אם כי פחות בהשוואה לצמיגי H/T, ועוד מאפיין הוא א-סימטריה. בהתאם צמיגי All Terrain מתאפיינים ברמת עבירות טובה למדי, ולמעשה רק במקומות בוציים מאוד הם מתקשים. במקביל גם הנסיעה איתם בכביש מהנה, בתנאי כמובן שנבחרו צמיגים איכותיים של יצרנית מובילה.
איך לשמור על צמיג לרכב שטח?
האתגר הכפול של צמיגים לרכבי שטח – לספק מקסימום אחיזה גם בכביש וגם בשטח, ולמעשה להבטיח גם נוחות מרבית בכל מקום שאליו מגיע הרכב – מחייב תחזוקה מוקפדת שלהם. בפרט חשוב להקפיד על לחץ אוויר בהתאם להנחיות היצרנית ולשימוש המיועד. מומלץ למלא אוויר פעם בשבוע, וכן לבדוק את לחץ האוויר לפני כל יציאה לשטח.
דגש נוסף הוא בדיקה מדוקדקת של כל אחד מארבעת הצמיגים ברכב השטח, ובמיוחד לפני שיוצאים לנסיעה בתוואי מאתגר. סדק, עיוות, מקום שבו הצמיג נראה שחוק או כל פגם אחר מחייבים הגעה לפנצ'ריה מקצועית ואמינה כדי לקבל תשובה מוסמכת לשאלה האם הצמיג יכול להמשיך למלא את ייעודו או שמא נדרשת החלפתו. כשקונים צמיג לרכב שטח כדאי במיוחד להעדיף את היצרניות הגדולות והמוכרות, שמשקיעות משאבים עצומים בפיתוח ושכלול צמיגים אלה.
אולי יעניין אותך גם